content/sv-se/images/repository/isc/2021/how-to-stop-spam-texts-1.jpg

Det är ganska få som undviker irritationsmomentet skräp-SMS. Oönskade SMS är inte bara extremt irriterande: i många fall är de bedrägeriförsök. Den här guiden förklarar hur du kan slå tillbaka och minska antalet skräp-SMS och nätfiske-SMS du får.

Vad är skräp-SMS?

Skräppost är meddelanden du varken bett om eller vill ha. Oftast kommer skräp-SMS inte från en annan telefon. De kommer oftast från en dator och skickas till din telefon via en e-postadress eller ett snabbmeddelandekonto. Eftersom de skickas online är de billiga och enkla för bedragare att skicka. Det handlar om volymer för e som skickar skräppost – de gör massutskick av meddelanden, ofta till slumpmässiga eller automatiskt genererade nummer, och det räcket med några få svar för att det ska vara värt besväret.

Vad är robot-SMS?

Robot-SMS är en typ av skräp-SMS, men de är mindre påträngande än robotsamtal eftersom de är lättare att ignorera. Det är ändå irriterande att höra ljudet av ett inkommande SMS och kontrollera telefonen bara för att se att det är skräppost. Och det är värre än så: skräp-SMS och robot-SMS är ofta inledningen på ett bedrägeri, där avsändarna hoppas få tag på personlig information om dig som de kan använda för andra bedrägerier.

Dessa SMS kan utsätta dig för identitetskapning och öka risken för att du råkar ladda ned skadlig kod till din telefon. Det kan också leda till oönskade avgifter på din telefonräkning, om din mobiloperatör tar ut en avgift när du tar emot ett SMS.

Exempel på skräp-SMS

Det är inte alla skräp-SMS som är bedrägerier, men ofta är de det. Bedragare använder olika historier för att försöka lura dig.

Några exempel:

  • Du har vunnit ett pris, ett presentkort eller en kupong som du måste lösa in.
  • Du erbjuds ett kreditkort till ingen eller låg ränta.
  • Du har debiterats för mycket och ska få pengar tillbaka, möjligen från en myndighet som Skatteverket.
  • Ditt konto har avaktiverats för ditt skydd, och du måste vidta åtgärder för att återaktivera det.
  • Du kan få hjälp att betala av ditt studielån.
  • Det finns negativ information i din kreditupplysning som går att ta bort mot en avgift.
  • Misstänkt aktivitet har identifierats på ditt konto, och du måste vidta åtgärder.
  • Ett problem har inträffat angående din betalningsinformation – du måste vidta åtgärder.
  • Det kommer en avisering om leverans av ett paket – kanske ber de dig att komma överens om en ny leveranstid eller att betala en leveransavgift för att du ska få den.
  • Du aviseras om ett inköp eller en transaktion och ombeds svara om det inte var du.
  • Meddelanden av typen ”bli rik fort” eller ”var din egen chef”.

Falska SMS försöker ofta skapa en känsla av att det är bråttom – till exempel genom att säga att ’omedelbar åtgärd krävs’ eller att ’du har bara två dagar på dig att svara’.

Normalt ber meddelandena dig att avslöja någon personlig information – till exempel bank-eller kreditkortsinformation eller personnummer – för att lösa in gåvan eller anta erbjudandet. De kan också be dig att klicka på en länk för att få mer information om ärendet. Länken tar dig till en falsk webbplats där bedragarna stjäl dina inloggningsuppgifter när du försöker logga in.

Andra skräp-SMS kan installera skadlig kod på din telefon, som stjäl dina personuppgifter utan att du märker det.

Hur kan man veta om ett meddelande är falskt?

Bedragarna blir allt mer skickliga på att få skräp-SMS att se autentiska ut, och de använder ofta teknik för identitetsmaskering för att ändra det nummer som visas som avsändare. Det här kallas nummerkapning. Men om du undrar om ett meddelande är ett bedrägeri finns det några saker du ska hålla utkik efter:

  • Oväntat kontakt. Tänk på hur en organisation oftast kontaktar dig. Om det inte är via SMS kontaktar du dem direkt för att kontrollera om meddelandet är äkta. Kom ihåg att äkta organisationer inte kontaktar dig som en blixt från klar himmel och ber dig att lämna ut personlig eller ekonomisk information via SMS.
  • Felstavningar och grammatikfel. Om ett meddelande inte ser proffsigt ut är det en varningssignal om att det antagligen är ett bedrägeri. Legitima organisationer gör sällan uppenbara fel gällande stavning och grammatik i kommunikationen med kunderna.
  • Är meddelandet relevant för dig? Om det till exempel handlar om leverans av ett paket: har du beställt något eller väntar du på något annat sätt paket? Om det handlar om ett pris, har du varit med i någon tävling? Om det handlar om ett presentkort, är det från en affär där du har handlat?

Den gyllene regeln för bedrägerier, oavsett om det är online eller på annat sätt, är att om det verkar för bra för att vara sant, så är det antagligen det.

Varför får jag skräp-SMS?

Det finns många sätt för skräppostavsändare att få tag på ditt mobilnummer så att de kan skicka skräp-SMS:

  • De kan använda teknik för att generera nummer automatiskt – så även om du har ett helt nytt nummer kan du fortfarande få både robotsamtal och robot-SMS.
  • Sociala medier säljer dina data. Populära och välkända plattformar för sociala nätverk spårar din onlineaktivitet och lämnar ut informationen till annonsörer. Om du angett ditt telefonnummer offentligt på sociala medier är det stor risk att det finns i olika marknadsföringsdatabaser.
  • Det finns många anledningar till att folk lämnar ut sitt telefonnummer online – fylla i formulär online, delta i tävlingar eller lojalitetsprogram och så vidare. Varje gång du lämnar ut ditt mobilnummer online kan det potentiellt hamna i fel händer.
  • I USA kan du ha ringt ett nummer som börjar med 800, 888 eller 900. När du ringer den typen av telefonnummer samlas ditt mobilnummer in av ett AIN-system (Automatic Number Identification, automatisk nummeridentifiering). Förutom att identifiera och lagra ditt nummer kan ANI-systemet matcha det med andra digitala data som är associerade med dig.

Och om du någonsin svarat på ett skräp-SMS, även om det var av misstag, registrerades ditt telefonnummer antagligen som giltigt och kan ha sålts vidare till andra avsändare av skräppost, vilket ökar risken för att du ska få fler skräpmeddelanden och skräp-SMS.

Skräp-SMS

Vad man ska göra om man får skräp-SMS

1. Svara aldrig

Du ska aldrig svara på skräp-SMS. Om du gör det bekräftar du för skräppostavsändarna att du är en verklig person och en potentiell måltavla. Ibland försöker skräppostavsändare lura dig att svara genom att skriva "SMS:a STOP för att tas bort från vår utskickslista" eller något liknande. Låt dig inte luras av det. Om du svarar kan du förvänta dig fler skräp-SMS och samtal. Det är bättre att inte svara alls.

2. Klicka inte på några länkar

Om du klickar på en länk i ett skräp-SMS kan du hamna på en falsk webbplats som lagts upp speciellt för att stjäla dina pengar eller dina personuppgifter. I vissa fall kan webbplatsen smitta din telefon med skadlig kod, som kan spionera på dig och göra att din telefon blir långsammare genom att den tar upp utrymme i telefonens minne.

3. Lämna inte ut personlig information

Kom ihåg att legitima organisationer som banker och myndigheter inte ber dig om personlig eller ekonomisk information via SMS som du inte bett att få. Så vakta dina personuppgifter noga och var försiktig med hur du lämnar ut dem online. Var misstänksam mot alla SMS som ber dig att 'uppdatera' eller 'verifiera' kontoinformation.

4. Gå själv direkt till en organisations webbplats

Om du inte är säker på om ett SMS är äkta är det bäst att kontakta organisationen i fråga direkt. Du kan söka efter deras webbplats via en sökmotor och sedan klicka dig vidare från sökresultaten, eller skriva URL-adressen direkt i adressfältet. Du kan också ta reda på deras telefonnummer och ringa upp dem för att kontrollera.

5. Rapportera bedragaren

I Storbritannien kan du rapportera skräp-SMS och robot-SMS till din mobiloperatör genom att vidarebefordra SMS-meddelandet till 7726 (på en knappsats med bokstäver blir detta SPAM, engelska för skräppost). Se till att det ursprungliga numret syns. Denna rapporteringsmetod fungerar för de vanligaste nätoperatörerna. Du kan komma att få ett automatiskt svar som tackar dig för rapporten och vid behov ge dig ytterligare instruktioner. SMS till 7726 är kostnadsfria i Storbritannien.

Du kan även rapportera skräp-SMS i din meddelandeapp. Leta upp kommandot för att rapportera skräppost:

6. Registrera ett klagomål

Det är olagligt att skicka reklammeddelanden till användare utan deras samtycke. Exakt hur du rapporterar brottet är olika i olika länder. Exempel:

Hur man gör om man fallit offer för ett bedrägeri-SMS eller nätfiske-SMS

Om du tror att du kan ha lämnat ut personlig eller ekonomisk information till en bedragare via skräp-SMS:

  • Kontakta din bank eller ditt finansinstitut omedelbart för att varna dem.
  • Ändra dina användarnamn och lösenord på alla dina konton.
  • Rapportera bedrägeriet till din telefonoperatör – de kan ha haft andra kunder med samma upplevelse och kan vidta åtgärder om de ser att deras kunder för liknande skräp-SMS.
  • Kontakta polisen om du råkar ut för ekonomisk förlust.

Hur man stoppar skräp-SMS

Två enkla sätt att inte få fler skräp-SMS är att blockera nummer och använda skräppostfilter på din mobila enhet.

Blockera nummer

Det är enkelt att blockera nummer, men de exakta instruktionerna beror på mobiltelefonens tillverkare, modell och operativsystem. Kom ihåg att bedragarna kan se ut att skicka SMS från olika nummer varje gång – med nummerförfalskning – vilket gör det mer arbetsamt att blockera manuellt.

Blockera SMS på iPhone:

  • Öppna ett SMS från det nummer du vill blockera och tryck på avsändarens nummer.
  • Klicka på ikonen info (i).
  • Under Detaljer klickar du på telefonnumret. Välj Blockera den här uppringaren och Blockera kontakt.

Blockera skräp-SMS på Android:

  • På en enhet med Android öppnar du telefonappen och trycker på ikonen med tre punkter i övre högra hörnet. Välj ”Inställningar”.
  • Tryck på ”Blockera nummer”.
  • Du hittar flera alternativ, inklusive okända uppringare, senaste samtal eller från kontaktlistan.
  • Välj eller ange manuellt ett nummer du vill blockera.

Filtrera okända avsändare

Ett annat sätt att minska skräp-SMS och robot-SMS är att använda skräppostfilter på din mobila enhet.

Filtrera bort skräp-SMS på iPhone:

  • Öppna appen Inställningar och tryck på ”Meddelanden”.
  • Bläddra nedåt tills du hittar ”Filtrera okända avsändare”.
  • Aktivera inställningen genom att svepa knappen åt höger. Alla meddelanden från ett nummer som inte finns i din kontaktlista kommer att filtreras till fliken ”Okända avsändare” under ”Filter”.

Filtrera bort skräp-SMS i Android:

  • Gå till appen Meddelanden och tryck på ikonen med tre punkter i skärmens övre högra hörn.
  • Tryck på ”Inställningar” –> ”Skräppostskydd”.
  • Bläddra nedåt tills du hittar ”Aktivera skräppostskydd”.
  • Aktivera inställningen genom att svepa knappen åt höger.

Tips: hur man skyddar sig från skräp-SMS

Lämna inte ut ditt mobilnummer online om det inte verkligen behövs

Ofta ber onlineformulär att vi ska uppge vårt mobilnummer, men kom ihåg att de uppgifter du lämnar ofta kan hamna i listor eller databaser för marknadsföring. Om det inte är nödvändigt eller obligatoriskt ska du undvika att lämna ut ditt nummer så att du minskar antalet oönskade SMS och samtal.

Lämna inte ut ditt mobilnummer offentligt

Du ska till exempel undvika att lägga ut ditt mobilnummer i din profil på sociala medier som Facebook eller Twitter.

Håll ett öga på mobilräkningen

Granska din telefonräkning när den kommer. Om du ser avgifter som inte ser korrekta ut kontaktar du din mobiloperatör och kontrollerar om du får eller skickar skräp-SMS till eller från din telefon.

Kontrollera om din operatör erbjuder samtalsblockering

Många operatörer erbjuder samtalsblockeringstjänster där du kan blockera samtal från okända nummer under en angiven period. Flera tredjepartsappar kan blockera skräp-SMS – bland annat Nomorobo, Robokiller, Truecaller och TrapCall. Men kon ihåg att om du använder dessa appar måste du dela dina data med dem.

Anmäl din telefon till NIX-registret

Det finns olika tjänster i olika länder. I USA har Federal Trade Commission ett register kallat National Do Not Call Registry. Här kan användare välja bort att få oönskade SMS och marknadsföringssamtal. Men observera att bedragare inte bryr sig om registret, så de kommer fortfarande att skicka SMS med bedrägerier.

Använd antivirusskydd för telefoner

Vi har så mycket av vår personliga information lagrad i smartphones och på surfplattor att det är bäst att använda mobil säkerhet för att skydda den. Kaspersky Internet Security for Android och Kaspersky Security Cloud (som kan användas på iOS-enheter) blockerar misstänkta appar, webbplatser och filer, och hindrar spionprogram att övervaka samtal och SMS. De använder också maskininlärning för att hålla jämna steg med hot som uppkommer.

Skräp-SMS och oönskade meddelanden är irriterande och ofta början på ett bedrägeri. Nyckeln till att hålla sig säker är som alltid en kombination av att vara medveten och att använda god cybersäkerhetshygien.

Relaterade artiklar:

Vad skräp-SMS är och hur du blir kvitt skräp-SMS

Skräp-SMS är irriterande och är ofta bedrägerier. Lär dig hur du rapporterar skräp-SMS och hur du blockeras SMS på iPhone och Android.
Kaspersky Logo