Kaspersky Labs integritetspolicy för webbplatser

Senast uppdaterad: 2018-07-11. Nyheter

INFORMATION TILL PERSONUPPGIFTSANSVARIG

Den här integritetspolicyn gäller för AO Kaspersky Labs (”Kaspersky”, ”Kaspersky Lab” eller ”vi”) webbplatser som tar emot data och som länkar till den här integritetspolicyn. Adress: AO Kaspersky Lab, bldg. 3, 39A, Leningradskoe Shosse, Moscow, 125212, Russian Federation. Den här integritetspolicyn gäller inte för Kaspersky-webbplatser som inte visar eller länkar till den eller som har en egen integritetspolicy. Den här integritetspolicyn gäller heller inte för Kaspersky Labs tjänster eller produkter som inte länkar till den.

I den här integritetspolicyn beskrivs behandlingen av och sekretessen för dina personuppgifter när du använder våra webbplatser. Datasekretess och datasäkerhet är mycket viktigt för oss som säkerhetsföretag. Därför är det vår uppgift att respektera och skydda din integritet och att hantera dina personuppgifter konfidentiellt. Vi rekommenderar att du besöker den här webbplatsen regelbundet eftersom integritetspolicyn kan komma att uppdateras till följd av lagändringar eller förändringar av våra interna processer.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter kontaktar du vår Kaspersky Lab EU-representant via e-post eller telefon: Kaspersky Labs GmbH, Ingolstadt, Germany, info@kaspersky.de, +49 (0) 841 98 18 90

Om du har ytterligare frågor om Kaspersky Labs sekretesspraxis eller vill att vi uppdaterar informationen eller inställningarna som du har tillhandahållit kontaktar du vårt dataskyddsombud här.

ALLMÄN INFORMATION

I allmänhet kan du besöka och läsa det mesta av innehållet på våra webbplatser utan att lämna några personuppgifter.

För processen att hämta information som du begär från våra webbplatser lagrar våra servrar vissa uppgifter i anonymiserad eller avidentifierad form som är nödvändiga för att tillhandahålla tjänsten och/eller för statistiska eller säkerhetsrelaterade ändamål. I det sammanhanget registreras allmän information, såsom domännamn eller webbläsartyp. Sådana uppgifter gör det inte möjligt för oss att dra några slutsatser om din identitet. Dessa anonymiserade eller avidentifierade data raderas omedelbart efter den statistiska utvärderingen av dem.

Vi behandlar inga ”särskilda kategorier av personuppgifter” om dig (såsom uppgifter om ras eller etnicitet, religiösa eller filosofiska övertygelser, sexliv, sexuell läggning, politiska åsikter, fackligt medlemskap, information om hälsa samt genetiska och biometriska data).

VARFÖR VI BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER

Våra syften för att behandla personuppgifter som du tillhandahåller beror på vilka webbplatser, tjänster och funktioner du använder. I synnerhet använder vi dessa uppgifter för att:

  • säkerställa fullgörande av avtal med användare och nödvändiga prestanda för tjänster åt kunder
  • skydda användaren från kända hot mot informationssäkerhet
  • förbättra användarinteraktionen och upplevelsen av våra tjänster, i synnerhet för att byta gränssnitt och tillhandahålla önskat innehåll och reklam i marknadsföringssyfte
  • ge teknisk support för produkter och tjänster till kunder och förbättra kvaliteten på produkter och tjänster
  • besvara frågor från dig och på annat sätt interagera med dig
  • skydda våra webbplatser och skydda dig och oss mot bedrägeri.

VÅR RÄTTSLIGA GRUND FÖR ATT BEHANDLA PERSONUPPGIFTER

Vår rättsliga grund för behandling av allmänna personuppgifter om dig:

  • Behandling som är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade eller vidta åtgärder för att ingå i ett avtal
  • När det är nödvändigt för våra berättigade intressen, och dina intressen eller grundläggande rättigheter inte åsidosätter sådana intressen
    • För att säkerställa fortsatt säkerhet och korrekt drift av vår webbplats och tillhörande IT-system samt för att förhindra bedrägerier.
    • En begränsad mängd personuppgifter lagras när personer ber oss att inte behandla deras personuppgifter för att säkerställa att Kaspersky Lab kan uppfylla deras förfrågan.
  • Ditt specifika samtycke till behandling för det aktuella syftet
  • Behandling som krävs för att efterleva en rättslig skyldighet

AUTOMATISERADE BESLUT

Vi använder inte automatiserade beslut på våra webbplatser eller i våra tjänster

VILKA PERSONUPPGIFTER VI BEHANDLAR OCH HUR VI ANVÄNDER DEM

My Kaspersky, Kaspersky Small Office Security-managementkonsol, Kaspersky Business Hub, Anti-Theft Web Management och Protect a Friend (kallas hädanefter ”tjänsten”)

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • E-postadress och lösenord när du registrerar dig på vår tjänst
  • Mobilnummer
  • Information om dina enheter och licenser
  • Information som du har gett Kaspersky Labs tekniska support
  • Ditt bankkorts utgångsdatum och de sista fyra siffrorna i bankkortsnumret
  • Statistisk information om din webbläsare (domännamn, IP-adresser, nätverksleverantör, webbläsartyper och annan information om klientmiljön), vilka Kaspersky Lab-program du använder och hur du använder dem, vilken webbsida du besökte före besöket på vår webbplats, vilka sidor av vår webbplats som du har besökt, tiden som har spenderats på de sidorna, information som du har sökt på vår webbplats, åtkomsttider och -datum samt annan statistik
  • från personer som besöker vår webbplats. Vi kan också behandla information om vilka Kaspersky Lab-program du använder och hur du använder dem, vilken webbsida du besökte före besöket på vår webbplats, vilka sidor av vår webbplats som du har besökt, tiden som har spenderats på de sidorna, information som du har sökt på vår webbplats, åtkomsttider och -datum samt annan statistik
  • en fullständig lista över uppgifter som samlas in på hanterade enheter av My Kaspersky finns i avsnittet Villkor för databehandling.
  • en fullständig lista över uppgifter som samlas in på hanterade enheter av Kaspersky Small Office Security-managementkonsol finns i avsnittet Villkor för databehandling.

Beskrivning av tjänsten

Kontoregistrering. För att kunna använda tjänsten och få tillgång till alla funktioner måste du skapa ett personligt konto, vilket innebär att du måste tillhandahålla din e-postadress (vilken blir ditt användarnamn) och ett lösenord. Vi behandlar och använder den informationen enbart för att tillhandahålla tjänsten, såvida du inte uttryckligen väljer att godkänna behandling eller användning för andra syften (t.ex. för att få användbara nyheter om Kaspersky Labs produkter och tjänster via e-post). Du kan också behöva ge oss ditt mobilnummer i syfte att skydda ditt konto mot obehörig åtkomst. Vi använder bara ditt mobilnummer för att skicka dig säkerhetskoder för auktorisering.

Kontoinställningar och inköp. Du kan när som helst granska, uppdatera och korrigera kontodata, lösenord och inställningar samt till och med ta bort ditt konto via funktionen för kontoinställningar. Dessutom kan du granska din historik över inköp från vår webbutiksleverantör. I Kontoinställningar går det att länka ett bankkort för att förenkla inköp av ytterligare Kaspersky Lab-produkter och -tjänster. Om du aktiverar det alternativet länkar vår webbutiksleverantör dina bankkortsuppgifter till ditt konto och behåller dem för framtida beställningar. Kaspersky Lab upprättar en särskild länk till ditt konto hos webbutiksleverantören och lägger beställningar å dina vägnar när du gör dem. Vår webbutiksleverantör ger oss information om ditt bankkorts utgångsdatum och de sista fyra siffrorna i bankkortsnumret. Vi har ingen tillgång till andra uppgifter om ditt kreditkort som lagras av vår webbutiksleverantör. Länken till ditt konto upprättas endast tekniskt av en intern användar-ID- och lösenordskombination. De autentiseringsuppgifterna ger oss inte tillgång till ditt bankkort eller andra personuppgifter som lagras av vår webbutiksleverantör. Det interna användar-ID:t används för att aktivera beställningar som görs av dig i webbutiken.

Enheter. Efter registreringen kan du hantera alla dina enheter som skyddas med Kaspersky Lab-produkter. Du kan exempelvis skydda förlorade eller stulna enheter, enkelt kontrollera statusen för Kaspersky Lab-produkter på varje enhet och åtgärda befintliga problem. För att kunna göra det måste du ansluta enheterna via enhetsfunktionen. Och i sådana fall måste en länk upprättas mellan ditt konto och de enheter som du ansluter. Den används självfallet enbart i syftet att tillhandahålla enhetsfunktionen, såvida du inte uttryckligen väljer att tillåta användning i andra syften.

Licenser. Du kan hantera alla dina Kaspersky Lab-produktlicenser via funktionen Licenser genom att lägga till din(a) giltiga aktiveringskod(er) för varje produkt och ansluta den till den enhet som den används på. Du kan välja att automatiskt bli påmind om licenser som är på väg att gå ut, eller använda funktionen för automatisk förnyelse. Påminnelser skickas bara till din e-postadress om du uttryckligen väljer att de ska göra det.

Support. Om du begär support av vårt tekniska support- eller antiviruslabbteam via supporttjänsterna efterfrågar vi den information som vi behöver för att kunna ge dig sådan support, t.ex. registrerings-/licensnummer, e-postadress, information om den produkt som problemet gäller, maskinvara, programvara och information om själva problemet. I samma syfte kan det vara till hjälp, eller till och med nödvändigt, att du skickar filerna som du har problem med till oss via överföringsfunktionen. Dessa kan innehålla personuppgifter, t.ex. användarspecifika eller på annat sätt personligt identifierbara filnamn, metadata eller innehåll. Det är självfallet alltid ditt val huruvida du vill överföra filer eller inte. Om du väljer att göra det ska du först läsa och godkänna vårt avtal för filöverföring som är länkat till överföringstjänsten.

Statistisk information. Vi kan spåra domännamn, IP-adresser, nätverksleverantör, webbläsartyper och annan information om klientmiljön (t.ex. enhetsmodell, operativsystem, skärmupplösning osv.) från personer som besöker vår webbplats. Vi kan också behandla information om vilka Kaspersky Lab-program du använder och hur du använder dem, vilken webbsida du besökte före besöket på vår webbplats, vilka sidor av vår webbplats som du har besökt, tiden som har spenderats på de sidorna, information som du har sökt på vår webbplats, åtkomsttider och -datum samt annan statistik. Vi använder den informationen för att producera trafikstatistik för Kaspersky Labs webbplatser och för att förbättra säkerheten och tillgängligheten för våra webbplatser och tjänster. Sådan information korreleras inte till några personuppgifter. Vi efterfrågar inte, skaffar inte åtkomst till och spårar inte någon platsbaserad information från din enhet

Så här länge behåller vi personuppgifter

Uppgifterna raderas senast 1 (en) kalendermånad efter att kontot har raderats. Uppgifterna raderas inom en kalendermånad.

Kaspersky Motorsport-webbplatsen

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • användarnamn och lösenord
  • Förnamn
  • Efternamn
  • E-postadress
  • Personliga inställningar
  • Kommentarer till andra användare

Beskrivning av tjänsten

Paddock. När du registrerar dig för Paddock behandlar vi ditt förnamn, efternamn, din e-postadress och ditt valda användarnamn/lösenord och skickar ett e-postmeddelande till dig med en förfrågan om att bekräfta registreringen. När du har loggat in kan du anpassa dina personliga inställningar och lämna kommentarer till andra användare. Sådana kommentarer är synliga för alla användare förutsatt att våra system anser att de är lämpliga, och ditt användarnamn visas i direkt samband med din kommentar. Vi förbehåller oss rätten att efter eget gottfinnande upphäva kommentarsbehörigheter till nytta för andra Paddock-användare. Vi skickar e-postmeddelanden för att informera dig när en ny funktion har lagts till och när Paddock är öppen före tävlingar. Från tid till annan skickar vi också e-postmeddelanden om produkter som vi anser är relevanta och lämpliga.

Håll dig informerad. När du anger dina uppgifter på den här delen av webbplatsen skickar vi ett e-postmeddelande till dig med en förfrågan om att bekräfta prenumerationen. När du har bekräftat skickar vi regelbundet e-postmeddelanden som håller dig informerad om de senaste nyheterna från Kaspersky Motorsport. Du kan ändra dina uppgifter och avbryta prenumerationen när som helst via länken för det som finns i varje e-postmeddelande.

Kontakta oss. När du anger dina uppgifter på den här delen av webbplatsen skickar vi ett e-postmeddelande till dig med en bekräftelse om att vi har tagit emot din fråga. Personuppgifterna från det formuläret använder vi enbart för att besvara din fråga.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Du kan radera ditt konto när som helst.  Om du raderar kontot tar vi bort dina personuppgifter från våra register inom 24 timmar.

Kaspersky Endpoint Security Cloud

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • E-postadress
  • Lösenord
  • Kontodata
  • Inställningar
  • Information om dina enheter
  • Information som du har gett Kaspersky Labs tekniska support
  • En lista över uppgifter som samlas in på hanterade enheter av Kaspersky Endpoint Security Cloud finns i avsnittet Om tillhandahållande av information.

Beskrivning av tjänsten

Kontoregistrering. För att kunna använda Kaspersky Endpoint Security Cloud och få tillgång till alla funktioner måste du skapa ett personligt konto, vilket innebär att du måste tillhandahålla din e-postadress (vilken blir ditt användarnamn) och ett lösenord. Vi behandlar och använder den informationen enbart för att tillhandahålla Kaspersky Endpoint Security Cloud-tjänsterna, såvida du inte uttryckligen väljer att godkänna behandling eller användning av den för andra syften (t.ex. för att få användbara nyheter om Kaspersky Labs produkter och tjänster via e-post).

Kontoinställningar. Du kan när som helst granska, uppdatera och korrigera kontodata, lösenord och inställningar samt till och med ta bort ditt konto via funktionen för kontoinställningar.

Enheter. Efter registreringen kan du hantera alla dina enheter som skyddas med Kaspersky Lab-produkter i Kaspersky Endpoint Security Cloud. Du kan exempelvis säkra förlorade eller stulna enheter, enkelt kontrollera statusen för Kaspersky Lab-produkter på varje enhet och åtgärda befintliga problem. För att kunna göra det måste du ansluta enheterna via funktionen Kaspersky Endpoint Security Cloud. Och i sådana fall måste en länk upprättas mellan ditt konto och de enheter som du ansluter. Innan du kan börja hantera enheter via Kaspersky Endpoint Security Cloud ska du vidta alla nödvändiga åtgärder för att följa lagstiftningen som gäller vid användning av Kaspersky Endpoint Security Cloud-tjänsterna. Dessutom ska du justera inställningarna för Kaspersky Endpoint Security Cloud-funktionen i den grad som krävs för efterlevnad i ditt användningsscenario. Detaljerad information finns i vår onlinedokumentation. För att säkerställa driften av Kaspersky Endpoint Security Cloud överför hanterade enheter data till administrationsservern. En lista över uppgifter som samlas in på hanterade enheter av Kaspersky Endpoint Security Cloud finns i avsnittet Om tillhandahållande av information.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Uppgifterna tas bort sex månader efter licensens utgångsdatum.

Kaspersky Security for Microsoft Office 365

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • E-postadress
  • Företagsnamn
  • Lösenord
  • Inställningar
  • Information som du har gett Kaspersky Labs tekniska support
  • En lista över information som Kaspersky Security for Microsoft Office 365 kan komma åt och över information som samlas in under driften av tjänsten finns i dokumentationsavsnittet Om tillhandahållande av information.

Beskrivning av tjänsten

Kontoregistrering. För att kunna använda Kaspersky Security for Microsoft Office 365 och få tillgång till alla funktioner måste du skapa ett personligt konto, vilket innebär att du måste tillhandahålla e-postadress, företagsnamn och lösenord. Du kan använda ett Kaspersky Endpoint Security Cloud-konto. Vi behandlar och använder den informationen enbart för att tillhandahålla tjänsten Kaspersky Security for Microsoft Office 365, såvida du inte uttryckligen väljer att godkänna behandling eller användning av den för andra syften (t.ex. för att få användbara nyheter om Kaspersky Labs produkter och tjänster via e-post). E-postadressen som anges under registreringen används för meddelanden som rör tillhandahållandet av Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjänsten, bl.a. för att informera dig om när tjänsten är otillgänglig, när utvärderingsperioden löper ut och när uppdateringar har släppts.

Kontoinställningar. Du kan när som helst granska, uppdatera och korrigera kontodata, lösenord och inställningar samt till och med ta bort ditt konto via funktionen för kontoinställningar.

Konfigurera tjänsten. Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjänsten är direktintegrerad med Office 365, vilket kräver åtkomst till Exchange Online. Om du väljer automatisk konfiguration efterfrågar tjänsten dina Global Admin-autentiseringsuppgifter. Tjänsten sparar inte dessa uppgifter i någon form, utan använder dem för den första konfigurationen och för att skapa ett särskilt konto för e-postskydd. Om du väljer manuell konfiguration krävs inte Global Admin-autentiseringsuppgifter, och det särskilda kontot för e-postskydd skapas manuellt av administratören.

Tjänstens drift. Under drift mottar Kaspersky Security for Microsoft Office 365-tjänsten meddelanden och andra objekt (möten, uppgifter osv.) som ska skannas, och dessa behandlas enligt skyddsinställningarna. Kaspersky Security for Microsoft Office 365 sparar inte meddelanden eller objekt som kräver skanning i sin infrastruktur. En lista över information som Kaspersky Security for Microsoft Office 365 kan komma åt och över information som samlas in under driften av tjänsten finns i dokumentationsavsnittet Om tillhandahållande av information.

Support. Om du begär support av vårt tekniska support- eller antiviruslabbteam via våra tjänster för teknisk support efterfrågar vi den information som vi behöver för att kunna hjälpa dig, t.ex. registrerings-/licensnummer, e-postadress, information om den produkt och tjänst som problemet gäller, information om maskinvara och programvara och information om själva problemet. I samma syfte kan det vara till hjälp, eller till och med nödvändigt, att du skickar filerna som du har problem med till oss via CompanyAccount-överföringsfunktionen. Dessa kan innehålla personuppgifter, t.ex. användarspecifika eller på annat sätt personligt identifierbara filnamn, metadata eller innehåll. Det är självfallet alltid ditt val huruvida du vill överföra filer eller inte.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Uppgifterna tas bort sex månader efter licensens utgångsdatum.

Kaspersky Lab VirusDesk

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • E-postadress
  • Filer som du tillhandahåller.
  • URL-adresser som du tillhandahåller.

Beskrivning av tjänsten

Kaspersky VirusDesk är en webbsida som är utformad för att skanna filer och webbadresser efter virus och ge dig skanningsresultat. Detta hjälper oss att förbättra våra detekteringsmetoder för din skull och samtidigt ge dig ytterligare information om filer eller webbadresser som kan vara:

a) Skadliga, men som Kaspersky Labs antivirusprogram inte har identifierat och/eller som har klassats som skadliga (”infekterade”), eller b)
oskadliga, men som Kaspersky Labs antivirusprogram felaktigt har klassat som skadliga (”falsklarm”).

På webbsidan Kaspersky VirusDesk kan du överföra en fil (på högst 50 MB) till våra servrar eller ange en URL-adress för att kontrollera om den innehåller någon känd möjlig infektion av skadlig kod och låta Kasperskys antiviruslabb utföra ytterligare skanningar och analyser av innehållet i det syftet.

Vi på Kaspersky Lab respekterar din önskan att skydda personuppgifter. Därför samlar vi enbart in och använder de personuppgifter som krävs för fullskalig drift av Kaspersky VirusDesk.

Du fattar alla beslut om huruvida du ska lämna ut personuppgifter. Men om du inte tillhandahåller informationen som behövs kanske du inte kan använda Kaspersky VirusDesk. Exempel: Om en fil som du vill överföra och skanna innehåller personuppgifter är det uteslutande ditt ansvar att bedöma och avgöra huruvida du vill och får dela uppgifterna med oss. Vi på Kaspersky Lab använder endast sådana uppgifter i syfte att skanna och analysera dem med avseende på eventuell infektion med skadlig kod, men vi ansvarar inte för din rätt att dela uppgifterna med oss.

Ifall du vill få feedback om den eventuella infektionen av skadlig kod i informationen som du har tillhandahållit klickar du på I want to get check results by email (Jag vill få kontrollresultaten via e-post) och anger din e-postadress. Vi skickar sådana resultat till dig via e-post och förser dig med kundsupporttjänster baserat på dina tidigare förfrågningar.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Vid onlineskanning raderas den överförda filen från Kaspersky Labs system 15 minuter efter att skanningen har slutförts. Vid avancerad skanning kan den sparas på Kaspersky Labs system permanent.

Kaspersky CompanyAccount

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • Företags-e-postadress (blir ditt användarnamn).
  • Lösenord
  • Förnamn
  • Efternamn
  • Företagsnamn
  • Land
  • Företagets licens för Kaspersky Labs program
  • Information som du har gett Kaspersky Labs tekniska support. Se avsnittet Bestämmelser om tillhandahållande av information

Beskrivning av tjänsten

Kontoregistrering. För att kunna använda CompanyAccount och få åtkomst till alla funktioner måste du skapa:

  • Ett personligt konto.
  • Ett konto för ditt företag, såvida inte dina kollegor redan har gjort det.

Det innebär att du måste ange din företags-e-postadress (vilken blir ditt användarnamn), ditt lösenord, för- och efternamn, företagsnamn och land samt företagets licens att använda Kaspersky Lab-program. Vi behandlar och använder informationen enbart för att kunna tillhandahålla CompanyAccount-tjänsterna och teknisk support, såvida du inte uttryckligen väljer att låta oss behandla och använda den i andra syften. Efter registreringen länkas ditt personliga konto till ditt företags konto. Om företagets konto redan har skapats skickas registreringsinformationen (för- och efternamn och företags-e-postadress) till företagets CompanyAccount-administratör. Den företagsanställde som först registrerar företaget och ett personligt konto får normalt rollen som administratör.

Kontoinställningar. Du kan när som helst visa, uppdatera och korrigera kontoinformationen och lösenordet och ta bort ditt konto på fliken My Account (Mitt konto). Företagets CompanyAccount-administratör kan också ändra dina kontoinställningar och återställa ditt lösenord. Om du är företagets CompanyAccount-administratör kan du redigera personliga konton för alla dina kollegor och blockera hela företagets konto (anställdas personliga konton finns kvar i systemet).

Licenser. Du kan lägga till och se företagets licenser för Kaspersky Lab-produkter på fliken Licenses (Licenser) i CompanyAccount (aktiveringskoder eller nyckelfiler för varje produkt). Licensen som lämnas under registreringen läggs automatiskt till i företagets CompanyAccount. Viktiga filer lagras inte fysiskt på CompanyAccount. Systemet lagrar bara en post om ditt företags licens. Varje företagsanställd med ett personligt konto länkat till företagets CompanyAccount har tillgång till listan över licenser. CompanyAccount-administratören kan ta bort företagets licenser genom att radera dem från listan.

Avtal. Om företaget köper ytterligare kundsupporttjänster syns de, när köpet har registrerats, i listan över inköpta tjänster på fliken Contracts (Avtal). Listan över avtal är tillgänglig för de anställda i företaget som vid inköpstillfället har utsetts som behöriga att använda den avgiftsbelagda tjänsten. Dessa personer får automatiskt meddelanden om avtalets löptid.

Förfrågningar om kundsupport. Om du kontaktar kundsupport eller antiviruslabbteamet via CompanyAccount för att begära support efterfrågar vi den information som vi behöver för att kunna hjälpa dig. Det kan vara information om den produkt som din förfrågan berör, maskinvara, företagets nätverk, programvara och information om själva problemet. I samma syfte kan det vara till hjälp, eller till och med nödvändigt, att du skickar filerna som du har problem med eller filer som definierar konfigurationen för datorn eller nätverket. Du gör det med alternativet Attach files (Bifoga filer) i förfrågningsformuläret. Dessa filer kan innehålla användarspecifika eller på annat sätt personligt identifierbara filnamn, metadata eller innehåll. Det är alltid ditt val om du vill överföra sådana filer. Om du vill överföra filer ska du först läsa och godkänna våra Bestämmelser om tillhandahållande av information på filöverföringssidan. I syfte att välja rätt kundsupportavdelning för din förfrågan använder vi information om företagets licenser, land och eventuellt gränssnittsspråket som har valts i ditt CompanyAccount. Dina kollegor kan ha tillgång till dina förfrågningar om CompanyAccount-administratören manuellt ändrar motsvarande inställningar (administratören ser förfrågningar automatiskt).

Så här länge behåller vi personuppgifter

Du kan radera ditt konto när som helst.  Om du raderar kontot tar vi bort dina personuppgifter från våra register inom 24 timmar. Filer som du överför till kundsupport tas bort sex månader efter att din förfrågan har avslutats.

Kaspersky Lab Partner Portal

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • E-postadress
  • Lösenord
  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Information som du har gett Kaspersky Labs tekniska support.

Beskrivning av tjänsten

Vi begär personuppgifter när du gör en beställning, registrerar en produkt, begär en tjänst, besvarar en undersökning, deltar i en tävling och när du kommunicerar med oss eller bedriver andra aktiviteter på vår webbplats. Exempel:

  • Om du skickar en beställning online ombeds du att lämna de uppgifter som behövs för att slutföra transaktionen, t.ex. namn, adress och kreditkortsnummer.
  • Om du begär teknisk support via e-post eller telefon efterfrågar vi den information som behövs för att slutföra transaktionen, t.ex. registrerings-/licensnummer, maskinvara, programvara och information om själva problemet.

Du avgör huruvida du vill gå vidare med aktiviteter där personuppgifter begärs. Men om du inte tillhandahåller den information som efterfrågas kanske du inte kan slutföra transaktionen.

Vi använder personuppgifter för att:

  • Ge dig information om virusvarningar, produktuppgraderingar, nya produkter, tjänster, nyhetsbrev, informativa e-postmeddelanden och forskning om framtida produktidéer eller förbättringar.
  • Kunna skapa innehåll som är relevant för dig.
  • Ge dig särskilda Kaspersky-specifika erbjudanden som kan vara av intresse för dig.
  • Kunna skapa bättre produkter och tjänster som uppfyller dina behov.
  • Ge dig möjlighet att köpa och ladda ned produkter, få tillgång till tjänster och delta i aktiviteter som du väljer att delta i.
  • Hjälpa dig att snabbt hitta programvara, tjänster eller produktinformation som är viktig för dig.

Kaspersky Lab använder externa leverantörer som tillhandahåller tjänster åt oss. De kan användas för att distribuera produkter, tillhandahålla teknisk support och hantera beställningsbehandling. Våra leverantörer är skyldiga att hålla kundernas personuppgifter skyddade och strikt konfidentiella och att endast använda personuppgifterna på uppdrag av Kaspersky Lab, inte för något annat syfte.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Personuppgifter lagras hela tiden du använder tjänsten och raderas efter din första begäran om det.

GSI Parser

Kategorier av personuppgifter

För att kunna använda tjänsten och få åtkomst till alla funktioner tillhandahåller du följande personuppgifter:

  • E-postadress
  • Lösenord
  • Rapportfil. Information om maskinvaran och programvaran som är installerad på datorn, däribland versioner av operativsystemet och installerade service packs, kernelobjekt, drivrutiner, tjänster, Microsoft Internet Explorer-tillägg, utskriftssystemtillägg, plugin-program i Windows Explorer, inlästa objekt, Active Setup-objekt, kontrollpanelstillägg, register från värdfilen och systemregistret, versioner av webbläsare och e-postklienter och information om upprättade nätverksanslutningar och öppna portar när informationen skickas. En fullständig lista över tillhandahållen information finns i avsnittet Tillhandahållen information

Beskrivning av tjänsten

Allmänna villkor. Kaspersky Lab ger dig härmed rätt att använda webbplatsen och att granska innehållet på den för privat bruk i syfte att säkerställa att Kaspersky Lab-programvaran är kompatibel med den övriga programvaran som är installerad på datorn och/eller drivrutinerna som utgör datorn samt för att åtgärda eventuella buggar i programvaran. Genom att överföra rapportfilen till webbplatsen bekräftar du att du är den rättmätige ägaren till det överförda objektet och att objektet inte är konfidentiellt eller innehåller konfidentiell information. Genom att tillhandahålla objektet för analys (överföra objektet) ger du Kaspersky Lab en kostnadsfri och exklusiv licens att kopiera, lagra och radera det överförda objektet för analysändamål. Det överförda objektet lagras på Kaspersky Labs system i högst 90 dagar varefter det tas bort och inte kan återställas. Data överförs till Kaspersky Lab via säkra anslutningar. Informationen som lämnas skyddas av rättsinnehavaren i enlighet med de lagstadgade kraven och kraven som anges i integritetspolicyn. Webbplatsen får inte användas för att skapa data, kod eller tjänster i syfte att upptäcka, blockera eller ta bort virus. Det är förbjudet att störa webbplatsens funktion och att få åtkomst till webbplatsens tjänster genom att kringgå standardgränssnittet (via okända vägar). Användning av webbplatsen måste överensstämma med rättsliga bestämmelser, däribland gällande rättsakter och export- och återexportregler.

Skapande av användarkonto. Du måste skapa ett konto för att kunna använda webbplatsen. För att skapa kontot anger du din e-postadress och ett lösenord.

Användarkontoinställningar. Du ändrar e-postadressen eller lösenordet eller raderar kontot permanent i delen Manage Your Account (Hantera ditt konto).

Så här länge behåller vi personuppgifter

Det överförda objektet lagras på Kaspersky Labs system i högst 90 dagar varefter det tas bort och inte kan återställas.

Live-webbchatt

Kategorier av personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter som du kanske ger oss för att kunna erbjuda dig tjänsten och uppfylla våra respektive skyldigheter. I synnerhet:

  • Chattsessionsdata såsom IP-adress, tidpunkt och data för chattar samt chattinnehållsdata och överförda filer för att kunna tillhandahålla tjänsten.
  • Innehållet i dina chattar med vårt supportteam (chatthistorik) och eventuella överförda filer.
  • E-postadress, aktiveringskod och licensnummer.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Vi tar bort personuppgifter i enlighet med gällande lag. Chatthistorikdata såsom överförda filer raderas 90 dagar efter insamlingen eller på din begäran.

Andra webbplatser och formulär

Kategorier av personuppgifter

För att komma åt olika innehållselement, registrera dig för händelser, testa våra produkter och kontakta oss via kontakt- och supportformuläret tillhandahåller du exempelvis följande personuppgifter:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • E-postadress
  • Telefonnummer

Beskrivning av tjänsten

Allmänna villkor. Kaspersky Lab ger dig härmed rätt att använda webbplatsen och att granska innehållet på den för privat bruk i syfte att säkerställa att Kaspersky Lab-programvaran är kompatibel.

Premiuminnehåll. För att få tillgång till olika innehållselement, t.ex. datablad, videor och händelseregistrering, och för att komma åt marknadsföringsmaterial begär vi förnamn, efternamn, e-post och telefonnummer som obligatoriska personuppgifter för att ge dig åtkomst till sådant premiuminnehåll och för att tillhandahålla ytterligare information om annat innehåll. Sådana uppgifter används av det regionala Kaspersky-kontoret som ansvarar för din plats i syfte att ge dig ytterligare information om produkter och tjänster som kan vara av intresse för dig. Prenumerationen är frivillig och du avbryter den när som helst genom att klicka på länken för att avbryta prenumerationen i e-postmeddelandet. I sådana fall raderas dina registreringsuppgifter och du förlorar tillgången till premiuminnehåll, såvida du inte börjar att prenumerera på det igen.

Kostnadsfria utvärderingsversioner. Om du vill testa våra produkter efterfrågar vi förnamn, efternamn, telefonnummer och e-postadress. Informationen används för att skicka ut aktiveringskoden och påminna dig om när utvärderingsperioden löper ut. Du kan få en sista påminnelse och ett erbjudande om att köpa en fullständig licens upp till 14 dagar efter utvärderingsperiodens slut. Det är frivilligt att registrera sig för att få utvärderingsversioner, och du återkallar samtycket när som helst genom att klicka på länken för att avbryta prenumerationen i e-postmeddelandet. Om du tar tillbaka ditt samtycke raderar vi omedelbart din information, såvida du inte väljer att köpa en fullständig licens.

Nyhetsbrev, kostnadsfria produktuppdateringar och specialerbjudanden. Om du har anmält dig för det och gett oss din e-postadress, samt i vissa fall ditt förnamn och efternamn, använder vi uppgifterna för att ge dig ytterligare information om produkter, tjänster, kostnadsfria produktuppdateringar och specialerbjudanden som kan vara av intresse för dig. Prenumerationen är frivillig och du avbryter den när som helst genom att klicka på länken för att avbryta prenumerationen som finns i alla e-postmeddelanden. I sådana fall raderas ditt namn och din e-postadress och vi slutar att skicka ut sådana typer av e-postmeddelanden, såvida du inte registrerar dig igen.

Kontaktformulär. Om du kontaktar oss via våra kontakt- och supportformulär uppmanas du att ange dina kontaktuppgifter (inmatningsfält som är markerade med *), vilka vi enbart behandlar och använder i den utsträckning som krävs för att komma i kontakt med dig och ge dig den information som du vill ha. Du kan lämna ytterligare information (i datafälten som inte är markerade med *), vilken vi självfallet också behandlar i linje med alla gällande dataskyddskrav. Sådana uppgifter vidarebefordras till Kasperskys regionala team som ansvarar för platsen där du befinner dig. Kasperskys regionala team använder uppgifterna för att komma i kontakt med dig.

Årliga kundnöjdhetsundersökningar till användare av teknisk support. Kaspersky Lab genomför en årlig undersökning av användare av teknisk support i syfte att förbättra servicekvaliteten. För att kunna genomföra de årliga kundnöjdhetsundersökningarna använder vi följande information:

Din e-postadress, som gör det möjligt för oss att identifiera dig som användare i vår databas och länka din åsikt i undersökningen med dina kontakter och historiken över förfrågningar som du har skickat till vårt team för teknisk support.

Betyget som du ger vårt team för teknisk support och rekommendationer som du gör, vilka används för att förbättra kvaliteten på tjänster som tillhandahålls av Kaspersky Labs tekniska support.

Så här länge behåller vi personuppgifter

Personuppgifter lagras hela tiden du använder tjänsten och raderas efter din första begäran om det.

COOKIES OCH PLUGIN-PROGRAM FÖR SOCIALA MEDIER

Vi använder olika typer av cookies (små textfiler som lagras på enheten):

  • Användarindatacookies
  • Autentiseringscookies
  • Cookies som lagrar inställningar
  • Prestandacookies
  • Säkerhetscookies (mot bedrägerier)
  • Annonseringscookies från tredje part
  • Analyscookies från första part
  • Spårningscookies för sociala medier

Det går att konfigurera webbläsarens inställningar så att cookies blockeras eller så att systemet informerar dig när en webbplats vill ställa in en cookie. Tänk på att blockering av cookies kan innebära att du inte längre kan använda alla funktioner på webbplatsen.

Vi använder också olika typer av plugin-program för sociala medier. Här hittar du en lista över cookies som är inbäddade i våra webbplatser och en tabell över de plugin-program för sociala medier som vi använder.

KASPERSKYS PRINCIPER FÖR DATASKYDD

Våra webbplatser är huvudsakligen utformade på ett sätt som minimerar behandlingen av personuppgifter. I vissa fall är vi skyldiga att överföra dina personuppgifter till tredje part i enlighet med gällande lagstadgade krav. Ett exempel är när det finns anledning att misstänka brottslighet eller missbruk av vår webbplats.

För att tillhandahålla vissa tjänster kan vi utnyttja externa tjänsteleverantörer. I den utsträckning sådana externa tjänsteleverantörer behöver tillgång till personuppgifter säkerställer vi att den begränsas till den omfattning som är nödvändig för att tillhandahålla respektive tjänst. Dessutom måste sådana externa tjänsteleverantörer självfallet följa alla gällande dataskyddsbestämmelser.

Våra webbplatser innehåller flera länkar till företag som vi har affärsrelationer med, i synnerhet till våra webbutiksleverantörer. Vi ansvarar inte på något sätt för efterlevnaden av dataskyddskrav när det gäller användning av våra partners webbplatser. Information om dataskyddet vid besök på sådana webbplatser finns i respektive webbplats integritetspolicy.

VAR VI BEHANDLAR INFORMATION

De personuppgifter som lämnats av användare till Kaspersky Lab kan behandlas i följande länder, däribland länder utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES): Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Kanada, Singapore, Ryssland, Japan, USA, Mexiko, Kina och Azerbajdzjan. Enligt våra allmänna affärsmetoder behandlas data mottagna från användare i EU på servrar i EU och Ryssland. Personuppgifterna kan behandlas på platser utanför EU eller EES, varav en del inte fastställts av Europeiska kommissionen som platser med fullgod dataskyddsnivå. Om Kaspersky Lab överför och lämnar ut uppgifter om dig sker det i enlighet med Europeiska kommissionens beslut om tillräcklighet för vissa länder och de standardavtalsklausuler som har godkänts av Europeiska kommissionen. Klicka här för att kontakta oss om du vill begära en kopia av standardavtalsklausulerna.

Kaspersky Lab har vidtagit lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter i enlighet med bästa praxis för säkerhet och integritet, bl.a. genom att använda Europeiska kommissionens standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter mellan våra koncernföretag vilka kräver att alla koncernföretag skyddar personuppgifter som behandlas i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet i nivå med en likvärdig standard som den som krävs enligt Europeiska unionens dataskyddslag. När vi delar dina personuppgifter med en tredjepartstjänstleverantör utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och Schweiz (enligt vad som beskrivs i avsnittet om informationsdelning) ålägger vi tredjepartstjänstleverantören en avtalsenlig förpliktelse att vidta lämpliga skyddsåtgärder för att skydda din information.

MOTTAGARE OCH RÄTTSLIG GRUND TILL ÖVERFÖRING

Vi lämnar aldrig ut uppgifter eller åtkomst till dem till statliga organisationer eller tredje part. Vi lämnar endast ut information med strikta åtkomstprincipsrättigheter enligt följande:

  • Inom Kaspersky Labs koncern av företag. Dina personuppgifter används av våra anställda och andra medarbetare på behovsbasis för de syften som beskrivs ovan.
  • Vi kan också dela dina uppgifter med leverantörer som hjälper oss att tillhandahålla tjänsterna. Sådana leverantörer behandlar uteslutande dina personuppgifter som registerförare (artikel 28 i GDPR) å våra vägnar. Kategorierna av sådana mottagare omfattar: tillhandahålla webbanalys, databehandling, annonsering, e-postdistribution, betalningsbehandling, orderhantering och andra tjänster.

Sådana företag måste följa vår integritetspolicy och våra säkerhetskrav, och får inte använda personuppgifter som de tar emot från oss i något annat syfte.

När vi lämnar ut dina uppgifter till Kaspersky Labs koncernföretag och tjänsteleverantörer utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet gör vi det på grundval av de standarder som anges i Europeiska kommissionens godkända standardavtalsklausuler för export av personuppgifter och våra egna höga standarder för datasäkerhet och respekt för din integritet.

DINA RÄTTIGHETER VAD GÄLLER PERSONUPPGIFTER OCH HUR DU UTÖVAR DEM

Vi informerar också om att du har vissa rättigheter avseende personuppgifter som vi har om dig:

  • Rätt att bli informerad. Du har rätt att få tydlig, transparent och lättförståelig information om hur vi använder dina personuppgifter, och om dina rättigheter.
  • Rätt till tillgång. Du kan begära en kopia av personuppgifterna som vi behandlar om dig och kontrollera att vi behandlar dem på lagenligt vis.
  • Rätt till rättelse. Du kan begära att personuppgifterna om dig som vi behandlar korrigeras.
  • Rätt till radering (rätt att bli bortglömd). Du kan begära att vi raderar eller tar bort personuppgifter om det inte finns någon vettig anledning till att vi fortsätter att behandla dem.
  • Rätt att begränsa behandling. Du kan begära att vi avbryter behandlingen av personuppgifter om dig, t.ex. om du vill att vi ska fastställa deras riktighet eller anledning till att behandla dem.
  • Rätt till uppgiftsportabilitet. Du kan begära att vi överför dina personuppgifter. Vi ger dig, eller en tredje part som du har valt, dina personuppgifter i ett strukturerat, vanligt, maskinläsbart format.
  • Rätt att göra invändningar. Du kan när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter när sådan behandling baseras på våra berättigade intressen.
  • Rätt att återkalla samtycke till dataskydd. Om du återkallar ditt samtycke kan vi inte ge dig tillgång till vissa specifika funktioner på vår webbplats. Vi meddelar dig om detta i samband med att du återkallar ditt samtycke.
  • Rätt att framföra klagomål. Du har rätt att kontakta dataskyddsmyndigheten i ditt land och inlämna ett klagomål mot vår dataskydds- och integritetspraxis.
  • Rätt att avaktivera cookies. Om du vill begränsa eller blockera alla cookies som ställs in av våra webbplatser använder du verktyget för det som är tillgängligt på den specifika webbplatsen (i förekommande fall) eller går till hjälpfunktionen i webbläsaren och tar reda på hur du hanterar inställningarna i webbläsaren.

Kontakta oss när som helst om du vill utnyttja dessa rättigheter.

Vanligtvis behöver du inte betala någon avgift för att få tillgång till dina personuppgifter (eller för att utöva någon av de andra rättigheterna). Med undantag för återkallelse av samtycke kan vi emellertid ta ut en rimlig avgift om din begäran uppenbart är ogrundad, repetitiv eller överdriven, eller vägra att uppfylla din begäran under sådana omständigheter.

Vi kan behöva begära specifika uppgifter från dig för att kunna bekräfta din identitet och säkerställa att du har rätt att få tillgång till personuppgifterna (eller för att utöva någon av dina andra rättigheter). Det är en säkerhetsåtgärd som säkerställer att personuppgifter inte avslöjas för någon person som inte har rätt att ta emot dem. Vi kan också kontakta dig och efterfråga ytterligare information i samband med din begäran för att kunna besvara den snabbare.

Vi försöker att svara på en berättigad begäran inom en månad. Ibland kan det ta längre än en månad om din begäran är särskilt komplex eller om du har gjort ett antal sådana. I sådana fall meddelar vi dig och håller dig informerad.

KLAGOMÅL

Klicka här om du vill framföra ett klagomål som rör den här integritetspolicyn eller vår praxis i förhållande till dina personuppgifter.

Om du anser att behandlingen av personuppgifter som gäller dig strider mot gällande dataskyddslag har du rätt att när som helst inlämna ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet. Vilken tillsynsmyndighet som har sköter ditt klagomål kan bero på vilket land du bor i.