Kaspersky Lab – Sekretessregler för webbplatser

De här sekretessreglerna gäller AO Kaspersky Lab, på adressen Bldg. 3, 39A, Leningradskoe Shosse, Moskva, 125212, Ryssland och webbplatser tillhörande Kasperskys dotterbolag (”Kaspersky”, ”Kaspersky Lab” eller ”vi”) som tar emot data och länkar till dessa sekretessregler. Reglerna gäller inte Kaspersky-webbplatser som inte visar eller länkar till dessa sekretessregler eller som har egna sekretessregler. De gäller inte heller Kaspersky Labs produkter och tjänster såvida de inte länkar till dessa sekretessregler.

Dessa sekretessregler innehåller information om hur dina personuppgifter används och skyddas när du besöker våra webbplatser. Med vår inriktning på säkerhetsexpertis är dataintegritet och datasäkerhet särskilt viktiga för oss. Därför arbetar vi för att respektera och skydda din sekretess och hantera dina personuppgifter konfidentiellt. Vi rekommenderar att du besöker den här webbplatsen regelbundet eftersom våra sekretessregler kan komma att uppdateras på grund av lagändringar eller förändringar av våra interna processer.

Om du vill veta mer om Kaspersky Labs globala sekretessregler kan du klicka här.

Senast uppdaterad: 1 december 2017

1. Vad innebär personuppgifter?

”Personuppgifter” är all information som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person. Om vi inte kan (eller åtminstone inte utan att lägga ned orimligt mycket tid och ansträngningar) etablera en direkt länk till dig personligen, anses informationen inte vara personuppgifter.

2. Hur behandlar vi dina personuppgifter i allmänhet?

Allmänna principer

I allmänhet kan du besöka och läsa det mesta av innehållet på vår webbplats utan att lämna några personuppgifter.

Statistiska data

För att vi ska kunna hämta din begärda information från våra webbplatser måste våra servrar lagra vissa uppgifter, i anonymiserad eller pseudonymiserad form, som behövs för att leverera våra tjänster och/eller av statistiska skäl eller säkerhetsskäl. I det här sammanhanget registreras allmän information, till exempel ditt domännamn eller typen av webbläsare som du använder. Vi kan inte dra slutsatser om din identitet utifrån den här informationen. Den här anonymiserade eller pseudonymiserade informationen raderas omedelbart när den har genomgått en statistisk utvärdering.

Extramaterial

För att du ska få tillgång till olika innehållselement – till exempel faktablad, videoklipp, anmälningsformulär till olika evenemang och marknadsföringsmaterial – och få mer information om annat innehåll, måste du ange ditt namn och din e-postadress. De här uppgifterna kommer att användas av det lokala Kaspersky-kontoret i din region för att ge dig ytterligare information om produkter och tjänster som kan vara av intresse för dig. Prenumerationen är frivillig och du kan avsluta den när som helst genom att klicka på avregistreringslänken i e-postmeddelandet. Då tas dina registreringsuppgifter bort och du kommer inte längre ha tillgång till extramaterial, såvida du inte prenumererar på det igen.

Kostnadsfria testversioner

Om du vill prova våra produkter ber vi också om ditt namn och din e-postadress. Informationen används för att skicka ut aktiveringskoden och för att påminna dig om när testperioden tar slut. Upp till 14 dagar efter testperiodens slut kan du få en sista påminnelse och ett erbjudande om att köpa en fullständig licens. Registrering för testperioden är frivillig, och du avslutar den när som helst genom att klicka på avregistreringslänken i e-postmeddelandet. Om du avregistrerar dig tar vi omgående bort din information såvida du inte väljer att köpa en fullständig licens.

Nyhetsbrev, kostnadsfria produktuppdateringar och specialerbjudanden

Om du har anmält dig och gett oss ditt namn och din e-postadress använder vi de här uppgifterna för att ge dig ytterligare information om produkter och tjänster, kostnadsfria produktuppdateringar och specialerbjudanden som kan vara av intresse för dig. Prenumerationen är frivillig, och du kan avsluta den när som helst genom att klicka på avregistreringslänken i e-postmeddelandena. Då tas ditt namn och din e-postadress bort och vi skickar dig inte längre de här typerna av e-postmeddelanden, såvida du inte anmäler dig igen. 

Kontaktformulär

Om du vill kontakta oss via våra kontakt- och supportformulär blir du ombedd att uppge dina kontaktuppgifter (inmatningsfälten märkta med "*") som vi uteslutande behandlar eller använder vid behov för att komma i kontakt med dig och ge dig den information du vill ha. Du kan lämna ytterligare information (i datafälten som inte är märkta med "*"), som förstås också kommer att behandlas i enlighet med alla tillämpliga dataskyddskrav. De här uppgifterna vidarebefordras till Kasperskys regionteam som ansvarar för platsen där du finns. Kasperskys regionteam använder uppgifterna för att komma i kontakt med dig.

Livechatt på webben

När du använder vår tjänst Livechatt på webben behandlar vi bara de personuppgifter du tillhandahåller i syfte att leverera tjänsten och uppfylla våra åtaganden. Mer specifikt gör vi följande:

  • för att kunna tillhandahålla tjänsten behandlar vi chattsessionsdata som t.ex. din IP-adress, datum och tid för chattarna samt chattinnehållsdata och överförda filer
  • för att kunna kontrollera och förbättra kvaliteten på våra tjänster och/eller bättre förstå förfrågningar genom jämförelse med tidigare chattar behandlar vi även innehållet i dina chattar med vårt supportteam (chatthistorik) och eventuella överförda filer
  • för att kundsupportrepresentanten ska kunna se dina kontouppgifter, behandla din förfrågan och skicka ditt chattinnehåll till dig behandlar vi din e-postadress, din aktiveringskod och ditt licensnummer

Årliga kundnöjdhetsundersökningar bland användare av teknisk support

För att förbättra tjänstens kvalitet gör Kaspersky Lab en årlig undersökning bland användare av teknisk support. För att kunna genomföra de årliga kundnöjdhetsundersökningarna tar vi emot följande uppgifter:

  • Din e-postadress, så att vi kan identifiera dig som användare i vår databas och koppla din åsikt inom undersökningen till dina kontakter och din förfrågningshistorik till vårt team för teknisk support.
  • Det omdöme du gav vårt team för teknisk support och rekommendationer, som används för att förbättra kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls av Kaspersky Labs tekniska support.

Juridiska krav

Observera att vi kan bli tvungna att röja dina personuppgifter för myndigheter eller rättsvårdande organ om så krävs enligt lag eller för att skydda allmänhetens eller någon persons säkerhet eller för att förhindra eller stoppa någon aktivitet vi anser olaglig.

3. Hur behandlar vi dina personuppgifter på särskilda webbplatser?

My Kaspersky, Kaspersky Small Office Security-hanteringskonsol, Stöldskyddshantering på webben och Skydda en vän, sammantaget ”portalen”

Kontoregistrering

För att kunna använda portalen och få tillgång till alla dess funktioner måste du skapa ett personligt konto, vilket innebär att du måste ge oss din e-postadress (som blir ditt användarnamn) och ett lösenord. Såvida du inte uttryckligen godkänner behandling eller användning för andra ändamål (t.ex. för att få användbara nyheter om Kaspersky Labs produkter och tjänster via e-post) behandlar och använder vi endast den här informationen för att tillhandahålla portalens tjänster.

Koppla ditt konto till ett Facebook-konto om du vill logga in på My Kaspersky med dina Facebook-inloggningsuppgifter.

I Facebooks datapolicy finns mer information om hur de hanterar personuppgifter.

Kontoinställningar och inköp

Du kan när som helst granska, uppdatera och korrigera dina kontouppgifter, ditt lösenord och dina inställningar eller ta bort ditt konto genom att använda funktionen ”Kontoinställningar”. Du kan även granska din inköpshistorik från vår e-butiksleverantör.

För att enkelt köpa ytterligare produkter och tjänster från Kaspersky Lab kan du även koppla till ett bankkort i Kontoinställningar. Om du aktiverar det här alternativet kopplar vår e-butiksleverantör dina bankkortsuppgifter till ditt konto och sparar dem för framtida beställningar. Kaspersky Lab upprättar en särskild länk till ditt konto hos e-butiksleverantören och gör beställningarna för din räkning när du beställer. Vår e-butiksleverantör ger oss även information om bankkortets utgångsdatum samt om de sista 4 symbolerna i bankkortsnumret. Vi har dock ingen tillgång till andra uppgifter om ditt kreditkort som vår e-butiksleverantör sparar. Kopplingen till ditt konto upprättas bara tekniskt genom en kombination av internt användar-ID och lösenord. De här uppgifterna ger oss inte tillgång till ditt bankkort eller till andra personuppgifter som sparas av vår e-butiksleverantör. Det interna användar-ID:t används för att aktivera beställningar som du gjort via e-butiken.

Enheter

Efter registreringen kan du hantera alla enheter som du skyddar med produkter från Kaspersky Lab. Du kan till exempel skydda borttappade eller stulna enheter, enkelt kontrollera status för Kaspersky Lab-produkterna på varje enhet eller åtgärda befintliga problem. För att göra det måste du ansluta de här enheterna med hjälp av funktionen ”Enheter”. Då upprättas en länk som behövs mellan ditt portalkonto och de enheter du vill ansluta. Såvida du inte uttryckligen godkänner användning för andra ändamål används detta bara i syfte att tillhandahålla hanteringstjänsterna för ”Enheter”.

Licenser

Om du lägger till den giltiga aktiveringskoden för varje produkt och kopplar den till den enhet som den används på kan du hantera alla dina Kaspersky Lab-produktlicenser med hjälp av funktionen ”Licenser”. Du kan också välja att få automatiska påminnelser om utgående licenser eller använda en funktion för automatisk förnyelse. Påminnelser skickas bara till dig via e-post om du uttryckligen godkänt det.

Support för användare av produkter för hem och småföretag (via My Kaspersky-portalen)

Om du begär support från vårt tekniska supportteam eller viruslabteam via supporttjänster måste du ange sådana uppgifter som behövs för att vi ska kunna ge dig den supporten, t.ex. registrerings-/licensnummer, e-postadress och information om den produkt som problemet gäller, datorns maskinvara och programvara samt problemets art. Det kan även underlätta om, eller till och med vara nödvändigt att, du skickar oss filer som du har problem med via funktionen för ”överföring”. Dessa kan också innehålla personuppgifter, t.ex. filnamn, metadata eller innehåll, som är kopplade till en persons identitet. Det är naturligtvis alltid du som väljer om du vill överföra filer eller inte.

Webbplatsen Kaspersky motorsport

Paddock

När du anmäler dig till Paddock behandlar vi ditt förnamn, ditt efternamn, din e-postadress och det användarnamn/lösenord du valt och skickar dig ett e-postmeddelande för att bekräfta registreringen.

När du har loggat in kan du ändra dina personliga inställningar och skriva kommentarer till andra användare. De här kommentarerna är synliga för alla användare så länge våra system anser att de är lämpliga och ditt användarnamn visas tillsammans med kommentaren. Vi förbehåller oss rätten att upphäva kommentarsrättigheter efter vårt eget gottfinnande till förmån för andra Paddock-användare.

Du kan när som helst ta bort ditt Paddock-konto om du skulle vilja. Om du tar bort ditt konto tar vi bort dina personuppgifter från våra register inom 24 timmar.

Vi skickar dig e-postmeddelanden för att hålla dig uppdaterad när nya funktioner har lagts till, för att tala om när Paddocken är öppen före tävlingarna och för att då och då informera om relevanta produkter vi tror kan vara lämpliga.

Ta kontakt med oss

När du anger dina uppgifter i den här delen av webbplatsen skickar vi ett e-postmeddelande för att bekräfta din prenumeration. När du har bekräftat skickar vi dig regelbundet e-postmeddelanden för att hålla dig uppdaterad med de senaste nyheterna från Kaspersky motorsport. Du kan när som helst ändra dina uppgifter och avbryta prenumerationen genom att använda de relevanta länkarna i e-postmeddelandet.

Kontakta oss

När du anger dina uppgifter i den här delen av webbplatsen skickar vi ett e-postmeddelande för att bekräfta att vi tagit emot din förfrågan. Vi använder endast dina personliga uppgifter från det här formuläret för att besvara din förfrågan.

Kaspersky Endpoint Security Cloud

Kontoregistrering

För att kunna använda Kaspersky Endpoint Security Cloud och få tillgång till alla dess funktioner måste du skapa ett personligt konto, vilket innebär att du måste ge oss din e-postadress (som blir ditt användarnamn) och ett lösenord. Såvida du inte uttryckligen godkänner behandling eller användning för andra ändamål (t.ex. för att få användbara nyheter om Kaspersky Labs produkter och tjänster via e-post) behandlar och använder vi endast den här informationen för att tillhandahålla tjänsterna inom Kaspersky Endpoint Security Cloud.

Kontoinställningar

Du kan när som helst granska, uppdatera och korrigera dina kontouppgifter, ditt lösenord och dina inställningar eller ta bort ditt konto genom att använda funktionen ”Kontoinställningar”.

Enheter

Efter registreringen kan du hantera alla enheter som du skyddar med hjälp av Kaspersky Lab-produkterna i Kaspersky Endpoint Security Cloud. Du kan till exempel skydda borttappade eller stulna enheter, enkelt kontrollera status för Kaspersky Lab-produkterna på varje enhet eller åtgärda befintliga problem. För att göra det måste du ansluta de här enheterna med hjälp av funktionen Kaspersky Endpoint Security Cloud. Då upprättas en länk som behövs mellan ditt konto och de enheter du vill ansluta. Innan du kan börja hantera enheter via Kaspersky Endpoint Security Cloud bör du vidta alla nödvändiga åtgärder för att följa tillämplig lagstiftning avseende användningen av tjänsterna inom Kaspersky Endpoint Security Cloud. Dessutom bör du anpassa inställningarna i funktionen Kaspersky Endpoint Security Cloud så att de överensstämmer med ditt användningsområde. Mer information finns i vår online-dokumentation.

För att säkerställa driften av Kaspersky Endpoint Security Cloud överför hanterade enheter uppgifter till administrationsservern. Listan över uppgifter som insamlats på hanterade enheter av Kaspersky Endpoint Security Cloud finns i avsnittet ”Om uppgiftslämnande”.

Kaspersky Security for Microsoft Office 365

Kontoregistrering

För att kunna använda Kaspersky Security for Microsoft Office 365 och få tillgång till alla dess funktioner, måste du skapa ett personligt konto, vilket innebär att du måste ge oss din e-postadress, företagets namn och ditt lösenord. Du kan använda ett Kaspersky Endpoint Security Cloud-konto. Såvida du inte uttryckligen godkänner behandling eller användning för andra ändamål (t.ex. för att få användbara nyheter om Kaspersky Labs produkter och tjänster via e-post) behandlar och använder vi endast den här informationen för att tillhandahålla tjänsten Kaspersky Security for Microsoft Office 365. Den e-postadress som angetts under registreringen används för meddelanden relaterade till tillhandahållande av tjänsten Kaspersky Security for Microsoft Office 365, t.ex. för att informera dig när tjänsten inte är tillgänglig, när provperioden upphör eller när uppdateringar har släppts.

Kontoinställningar

Du kan när som helst granska, uppdatera och korrigera dina kontouppgifter, ditt lösenord och dina inställningar eller ta bort ditt konto genom att använda funktionen ”Kontoinställningar”.

Konfigurera tjänsten

Tjänsten Kaspersky Security for Microsoft Office 365 är direkt integrerad med Office 365, vilket kräver tillgång till Exchange Online.

Om du väljer automatisk konfiguration ber tjänsten dig om globala administratörsuppgifter. Tjänsten sparar inte dessa uppgifter i någon form utan använder dem istället bara för den initiala konfigurationen och skapandet av ett särskilt konto för e-postskydd.

Om du väljer manuell konfiguration behövs inte globala administratörsuppgifter, och det särskilda kontot för e-postskydd skapas manuellt av administratören.

Hur tjänsten fungerar

Under drift tar tjänsten Kaspersky Security for Microsoft Office 365 emot meddelanden och andra objekt (möten, uppgifter osv.) som ska skannas. De behandlas enligt skyddsinställningarna. Kaspersky Security for Microsoft Office 365 sparar inte meddelanden eller objekt som kräver skanning i sin infrastruktur.

Listan över uppgifter som tjänsten Kaspersky Security for Microsoft Office 365 har åtkomst till samt de uppgifter som samlas in under driften av tjänsten presenteras i dokumentationsavsnittet ”Om uppgiftslämnande”.

Support

Om du begär support från vårt team för teknisk support eller viruslabteam via våra tekniska supporttjänster måste du ange sådana uppgifter som behövs för att vi ska kunna hjälpa dig, t.ex. registrerings-/licensnummer, e-postadress och information om den produkt och tjänst som problemet gäller, information om datorns maskinvara och programvara samt problemets art. Det kan även underlätta om, eller till och med vara nödvändigt att, du skickar oss filer som du har problem med via Company Account-funktionen för ”överföring”. Dessa kan också innehålla personuppgifter, t.ex. användarspecifika eller på annat sätt personligt identifierbara filnamn, metadata eller innehåll. Det är naturligtvis alltid du som väljer om du vill överföra filer eller inte.

Kaspersky Lab VirusDesk

Kaspersky VirusDesk är en webbsida utformad för att skanna filer och URL-adresser för virus och ge dig skanningsresultat, för att hjälpa oss att i ditt intresse förbättra våra upptäcktsmetoder och samtidigt ge dig ytterligare information gällande filer eller URL-adresser som i själva verket kan vara antingen:

  1. a) skadliga, men som Kaspersky Labs antivirusprogramvara inte har upptäckt och/eller klassat som skadliga (”infekterade”), eller
  2. b) oskadliga, men som Kaspersky Labs antivirusprogramvara felaktigt har klassat som skadliga (”falsklarm”).

För detta ändamål låter Kaspersky VirusDesk dig överföra en fil (på upp till 50 MB) till våra servrar eller förse oss med en URL-adress så att den kan undersökas för smitta av känd och potentiellt skadlig programvara och så att våra experter på Kaspersky Anti-Virus Lab kan utföra ytterligare skanningar och analyser av innehållet i det avseendet.

Vi på Kaspersky Lab värnar om din rätt att skydda dina personuppgifter. Därför samlar vi in och använder endast de personuppgifter som krävs för fullskalig drift av Kaspersky Virus Desk.

Det är du som bestämmer huruvida du ska tillhandahålla personuppgifter eller inte. Men tänk på att du troligen inte kommer kunna använda Kaspersky Virus Desk om du inte vill tillhandahålla den nödvändiga informationen. Om till exempel en fil som du vill överföra för skanning innehåller personuppgifter är det enbart ditt ansvar att bedöma och avgöra om du vill och får dela uppgifterna med oss. Vi på Kaspersky Lab använder sådana uppgifter enbart i syfte att skanna och analysera dem för eventuell smitta av skadlig programvara, men vi kan inte ta ansvar för din rätt att dela dem med oss.

Om du vill ha återkoppling gällande möjlig infektion med skadlig programvara av information som du har tillhandahållit oss kan du ange din e-postadress när du har klickat på ”Jag vill ha testresultatet via e-post”. Vi använder din e-postadress för att förse dig med sådana resultat och tillhandahålla kundsupporttjänster baserat på dina tidigare förfrågningar.

Kaspersky CompanyAccount

Kontoregistrering

För att använda CompanyAccount och få åtkomst till alla dess funktioner måste du skapa:

  • personligt konto
  • ett konto för ditt företag, såvida inte dina medarbetare redan har gjort detta

Det här kräver att du anger din företags-e-postadress (som blir ditt användarnamn), lösenord, förnamn och efternamn, företagsnamn och land samt företagets licens att använda Kaspersky Lab-program. Såvida du inte uttryckligen väljer att få informationen behandlad och använd i andra syften behandlar och använder vi den endast i syfte att tillhandahålla CompanyAccount-tjänster och teknisk support. Efter registreringen kopplas ditt personliga konto till företagets konto.

Om företagets konto skapats tidigare skickas dina registreringsuppgifter (förnamn, efternamn och företags-e-postadress) till CompanyAccount-administratören på ditt företag. Den företagsmedarbetare som först registrerar företaget och ett personligt konto betecknas vanligtvis som administratör.

Kontoinställningar

På fliken ”Mitt konto” kan du när som helst visa, uppdatera och korrigera din kontoinformation och ditt lösenord eller ta bort ditt konto. För att förbättra kundservicen lagras dina uppgifter av Kaspersky Lab när kontot tagits bort, men din möjlighet att nå CompanyAccount med hjälp av det kontot blockeras.

Företagets CompanyAccount-administratör kan också ändra dina kontoinställningar och återställa ditt lösenord.

Om du är företagets CompanyAccount-administratör kan du redigera alla dina kollegors personliga konton och blockera hela företagets konto (anställdas personliga konton kommer att finnas kvar i systemet).

Licenser

På fliken ”Licenser” på ditt CompanyAccount kan du lägga till och visa företagets licenser för Kaspersky Lab-produkter (aktiveringskoder eller nyckelfiler för varje produkt). Den licens som tillhandahålls under registreringen läggs automatiskt till i företagets CompanyAccount.

Viktiga filer lagras inte fysiskt på CompanyAccount. Systemet lagrar bara en post om företagets licens.

Alla företagsmedarbetare som har ett personligt konto kopplat till företagets CompanyAccount har tillgång till listan över licenser.

CompanyAccount-administratören kan ta bort företagets licenser genom att ta bort dem från listan.

Kontrakt

Om ditt företag köper ytterligare kundsupporttjänster kan du visa listan över inköpstjänster på fliken ”Kontrakt”, när inköpet registrerats.

Listan över kontrakt är tillgänglig för de företagsmedarbetare som betecknats som behöriga att använda betaltjänsten vid tidpunkten för inköpet. De här personerna får automatiskt aviseringar om kontraktets utgång.

Förfrågningar till kundsupport

Om du kontaktar kundsupportteamet eller Anti-Virus Lab-teamet för support via CompanyAccount kan vi be dig att skicka den information vi behöver för att bistå dig. Det här kan till exempel omfatta information om den produkt som din förfrågan gäller, datorns maskinvara, företagets nätverk, programvara och problemets art. Det kan även underlätta om, eller till och med vara nödvändigt att, du skickar oss de filer som du har problem med eller filer som definierar konfigurationen av datorn eller nätverket. Det kan du göra genom att använda alternativet ”Bifoga filer” i förfrågningsformuläret. Dessa filer kan innehålla användarspecifika eller på annat sätt personligt identifierbara filnamn, metadata eller innehåll. Det är alltid du som väljer om du vill överföra de här filerna eller inte. Om du vill överföra filer ska du först läsa och godkänna våra Bestämmelser gällande uppgiftslämnande på filöverföringssidan.

För att kunna välja rätt kundsupportavdelning för din begäran använder vi information om företagets licenser, land och möjligen det gränssnittsspråk som valts på CompanyAccount.

Om CompanyAccount-administratören ändrar motsvarande inställningar manuellt kan dina kollegor ha tillgång till dina förfrågningar (administratören kan visa förfrågningar automatiskt). Åtkomst till förfrågningar är inte tidsbegränsad, men de filer du överför kan tas bort sex månader efter att din förfrågan avslutats.

Kaspersky Labs partnerportal

Vi begär personuppgifter när du beställer något, registrerar en produkt, beställer en tjänst, besvarar en enkät, deltar i en tävling, kommunicerar med oss eller deltar i andra aktiviteter på vår webbplats. Till exempel:

  • Om du beställer något online måste du ange sådana uppgifter som behövs för att transaktionen ska kunna genomföras, t.ex. namn, adress och kreditkortsnummer.
  • Om du begär teknisk support via e-post eller telefon måste du ange sådana uppgifter som behövs för att transaktionen ska kunna genomföras, t.ex. registrerings-/licensnummer och information om datorns maskinvara, programvara och problemets art.

Du bestämmer alltid själv om du vill gå vidare eller inte med aktiviteter som kräver personuppgifter. Men tänk på att aktiviteten troligen inte kan genomföras om du inte anger de begärda uppgifterna.

Personuppgifter kan användas på följande sätt:

  • För att skicka information om aktuella virus, produktuppgraderingar, nya produkter, tjänster eller nyhetsbrev, informationsmeddelanden och undersökningar om kommande produkter eller förbättringar
  • För att hjälpa oss att ta fram material som är relevant för dig
  • För att informera om exklusiva specialerbjudanden från Kaspersky som kan vara intressanta för dig
  • För att hjälpa oss att skapa bättre produkter och tjänster som möter dina behov
  • För att låta dig köpa och hämta produkter, få åtkomst till tjänster eller på annat sätt kunna delta i de aktiviteter du vill
  • För att hjälpa dig att snabbt hitta programvara, tjänster eller produktinformation som är viktig för dig

Kaspersky Lab använder externa leverantörer för en del tjänster. Det kan gälla distribution av produkter, tillhandahållande av teknisk support eller hantering av beställningar. Vi kräver att våra leverantörer skyddar kundernas personuppgifter under strikt konfidentialitet och att de bara använder personuppgifter på uppdrag av Kaspersky Lab och inte i något annat syfte.

4. Kasperskys dataskyddsprinciper

Våra webbplatser är till största delen utformade på ett sätt som begränsar behandling av personuppgifter till ett minimum. I vissa fall är vi skyldiga att överföra dina personuppgifter till tredje part på grund av gällande lagar. Detta gäller exempelvis när det finns anledning att misstänka ett brott eller missbruk av vår webbplats.

För att vi ska kunna tillhandahålla vissa tjänster kan vi komma att använda externa tjänsteleverantörer. I den utsträckning som sådana externa tjänsteleverantörer behöver tillgång till personuppgifter, ser vi till att deras åtkomst begränsas till tillhandahållandet av den aktuella tjänsten. Alla externa tjänsteleverantörer måste naturligtvis också följa alla gällande dataskyddsregler.

5. Använder vi cookies eller sociala insticksprogram?

Vi använder olika typer av ”cookies” (små textfiler som placeras på din enhet):

  • Cookies för användarinmatning
  • Cookies för autentisering
  • Cookies för tredjepartsreklam
  • Cookies för förstapartsanalyser
  • Cookies för spårning av sociala insticksprogram

Du kan konfigurera dina webbläsarinställningar så att alla cookies blockeras eller så att du får en varning när en webbplats vill placera en cookie. Men tänk på att blockering av cookies kan innebära att du inte längre kan använda alla funktioner på vår webbplats.

Vi använder också olika typer av ”sociala insticksprogram”.

Här finns en lista över cookies som är inbäddade i våra webbplatser och en tabell som beskriver de sociala insticksprogram vi använder.

6. Dataskydd som gäller partner och länkar

Våra webbplatser innehåller flera länkar till företag som vi har affärsförbindelser med, särskilt till vår e-butiksleverantör Digital River. Vi har inget ansvar för efterlevnad av dataskyddskraven beträffande användningen av våra partners webbplatser. För information om dataskydd vid besök på de här webbplatserna hänvisar vi till respektive företags egna sekretessregler.

8. Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Personuppgifter som vi tagit emot sparas på särskilda skyddade servrar. Åtkomsten är begränsad till ett visst antal godkända personer som behöver tillgång till uppgifterna för att administrera våra webbplatser eller säkerställa att de fungerar korrekt, speciellt när det gäller teknisk support. Vi använder branschstandardiserade administrativa, fysiska och elektroniska metoder för att skydda personuppgifter som skickats till oss mot obehörig åtkomst. Vi krypterar överföringen av alla personuppgifter med hjälp av SSL-teknik (Secure Sockets Layer) och lagrar bara den informationen i säkra datacenter.

9. Vilka är dina rättigheter gällande dina personuppgifter?

Du kan komma åt och ändra din profil genom att logga in på ditt konto.

På din begäran informerar vi dig om vilka personuppgifter vi har lagrat om dig och i vilket syfte (eller vilka syften). Om vi någonsin skulle lagra felaktiga uppgifter om dig, trots våra ansträngningar att enbart lagra korrekta och aktuella uppgifter, kommer vi att korrigera det omgående när det upptäcks eller på din begäran.

I sådana fall ber vi dig kontakta oss.

Om du vill att vi ska ta bort dina personuppgifter eller dra tillbaka ditt medgivande till viss användning av dina personuppgifter kan du kontakta oss på samma sätt. Du kan också ta bort din kontoinformation genom att bekräfta den här inställningen i din profil eller utföra de specifika funktionerna på respektive särskild webbplats.

Om radering av data inte skulle vara möjlig av tekniska eller juridiska skäl kommer vi istället att blockera uppgifterna.

10. Hur kan du kontakta oss?

Om du har fler frågor eller förslag om skydd av personuppgifter som behandlas i samband med användning av våra webbplatser är du välkommen att kontakta oss.