Hoppa till huvudinnehållet

Mobilbedrägerier: så identifierar du dem och skyddar dig själv

Att undvika bedrägerier via mobiltelefoner är en del av våra digitala liv i dagens läge. Detta gäller särskilt då bedrägerier ständigt kommer med nya sätt att försöka lura människor. Vissa bedrägerier är emellertid inte alltid uppenbara och det är viktigt att hålla koll på nya bedrägerier samt lära sig att identifiera dem. Detta beror på att det inte alltid är lätt att återställa sina personliga konton när de har äventyrats.

Vad är telefonbedrägerier?

Mobiltelefoner är en av våra mest värderade tillgångar nu för tiden och cyberbrottslingar vet detta. Vi har dem alltid med oss och vi använder dem för att få tillgång till vår mest privata information. Vi har länkat samman bankuppgifter, e-postmeddelanden och annan känslig information till våra telefoner vilket gör det till ett perfekt centraliserat mål för identitetsstöld och bedrägeri.

Mobiltelefonbedrägerier är skapade för att lura dig att frivilligt infektera din enhet eller överlämna privat information.

Vanliga typer av mobilbedrägerier inkluderar:

  • Bedrägeri med virus på mobiltelefoner
  • SMS-fiske (Smishing)
  • Bedrägeri med telefonsamtal (Vishing)
  • Bedrägeri via återuppringning

Vad är bedrägeri med virus på mobiltelefoner?

Bedrägeri med virus på mobiltelefoner ger falska varningar som hävdar att ett virus har upptäckts på din telefon.

När du surfar på webben med din telefon kan du ha sett en sida visas med den här typen av varningar. Det säger att en genomsökning av din telefon har avslöjat en virusinfektion vilket uppmanar dig att vidta omedelbara åtgärder.

Bedrägeriet får dig sedan att ladda ned en ”antivirus” -app som faktiskt är skadlig kod eller ett spionprogram. När den skadliga koden finns på din smarttelefon kan bedragare smitta andra enheter eller kapa din. Det enklaste sättet att skydda dig från denna typ av attacker är att se till att du redan har cybersäkerhet på din telefon såsom Internet Security for Android

 

Vad är vishing?

Vishing – eller ”röstfiske” – involvera bedrägerier med mobilsamtal som uppmanar dig att vidta någon form av åtgärder.

För att ge dig en uppfattning av vishing: bedragare utger sig för att vara en autentisk person eller organisation för att vinna ditt förtroende. De kan utgöra en del av ett officiellt företag eller statlig tjänst och övertyga dig om att du måste lämna ut personlig information eller ge dem pengar.

Dessa bedrägerier försöker få dig att agera under telefonsamtalet. De litar på den brådskande karaktären i samtalet och hoppas att du ”får panik” nog att reagera för att ge dem vad de vill. Det är därför som bedrägare pressar dig att betala eller dela information under själva samtalet snarare än att be dig att utföra en uppföljningsåtgärd (när de väl har lagt på).

Vad är SMS-fiske?

SMS-fiske eller ”smishing” innebär att en bedragare får dig att agera via textmeddelanden.

SMS-länkar med skadlig kod kan skickas i dessa meddelanden och om du öppnar länken kan enheten bli infekterad med skadlig kod eller spionprogram. Ibland försöker de kriminella lura dig till en annan handling. Andra åtgärder kan inkludera att ringa ett telefonnummer där du betalar per minut, lura dig till en prenumeration eller tvinga ifrån dig personlig information.

Vad är bedrägeri via återuppringning (One Ring Scams)?

Bedrägeri via återuppringning är ett samtal från ett okänt nummer som bara låter en signal komma fram med avsikt att få dig att ringa tillbaka. Detta bedrägeri fungerar eftersom bedragare vanligtvis satsar på att nyfikenhet åsidosätter din kritiska bedömning. Här är dock bedrägeriet: du bli debiterad avgifter när du ringer och svindlaren tjänar på det. Dessa samtal brukar komma från ett internationellt riktnummer som är en del av vad som orsakar avgifterna. Ibland lämnas ett röstmeddelande för att öka chansen att du vidtar åtgärder. Var därför försiktig om du får ett samtal eller medelande på telefonsvararen från ett nummer du inte känner igen eller inte förväntar dig ett samtal från.

how mobile scams steal your personal data

Så undviker du mobiltelefonbedrägerier

Varje bedrägeri har sina egna funktioner men generellt används några vanliga mål och metoder. Eftersom nya typer av bedrägerier konstant dyker upp måste du vara beredd på det oväntade.

Att undvika dessa mobiltelefonbedrägerier kräver att du är uppmärksam på vad de ber dig om. Dessutom kan du använda bättre skydd över hela ditt digitala liv för att garantera att du är säker.

Så identifierar du mobiltelefonbedrägerier

Bedrägerier av något slag spelar vanligtvis på dina känslor och ett försök att skapa förtroende. Några känslomässiga motiv bakom bedrägerier kan inkludera följande:

Brådskande åtgärder eller hot kan göra dig mer villig att agera snabbt. Om du känner rädsla eller oroar dig för olika konsekvenser för att du inte vidtar åtgärder bör du pausa och ställa några frågor. Alla hederliga personer besvarar dina frågor och låter dig verifiera att deras påståenden är verkliga. Bedragare ökar hela tiden trycket. Vanliga ämnen som tvingar brådskande är skulder, skatteavdrag eller anklagelser om brott.

Empati kommer från en begäran att hjälpa andra i nöd vilket gör det svårare för dig att avslå. Om du känner dig skyldig för att du motstår eller ifrågasätter om detta är en verklig orsak kan det vara en röd flagga. Bedragare kan låtsas vara en del av en välgörenhet eller annan social organisation. De kan försöka lura dig genom att använda en ny naturkatastrof eller annan aktuell fråga som en del av sina berättelser.

Storartade löften inspirerar dig att göra det som bedragaren ber om i utbyte mot en belöning. Du bör vara försiktig om du känner upphetsning eller hopp om erbjudandet. Bra exempel kan vara att du är en prisvinnare eller erbjuds en enorm rabatt på ett semesterpaket.

Med varje bedrägeri motiveras du att utföra en begäran. Här följer de vanligaste bedrägerierna att se upp för:

  • Betala pengar särskilt i kontanter eller ibland med ett presentkort. Dessa sätt att betala gör det svårt att få tillbaka pengarna.
  • Ge ut information såsom ett bankkontonummer, personnummer eller inloggningsuppgifter.
  • Besöka en webbplats via en länk för att logga in på ett konto eller för att få mer information.
  • Ladda ned en app eller fil såsom en antivirus-app.

Om du ser några av dessa tecken när du kontaktas eller varnas via telefon bör du var mycket försiktig. I de flesta fall bör du antingen avslå eller försena åtgärder för att undersöka de påståenden som görs.

women being target with mobile scam

Tips för att undvika mobiltelefonbedrägerier

Att skydda dig själv görs bäst genom att vara extra medveten om hur du använder din telefon. Du bör vara redo att upptäcka ett bedrägeri men du kan också se till att förbättra säkerheten i ditt privata liv.

Här följer några användbara tips för att vara säkrare mot mobilbedrägeri:

Använd ett virtuellt privat nätverk (VPN) på offentligt Wi-Fi. VPN-kryptering förhindrar att någon spionerar på dina data när du är uppkopplad. Dessa tjänster anonymiserar även dina data så att de inte kan spåras till dig via en IP-adress eller på annat sätt. Prova på Kaspersky VPN Secure Connection om du letar efter en tjänst för att skydda din webbanvändning medan du är på språng eller i hemmet.

Skapa extremt säkra lösenord. Återanvänd inte dina lösenord ... någonsin. För varje lösenord är det bäst att använda en slumpmässig rad med tecken. Var noga med att variera små och stora bokstäver samt olika tecken. Detta innebär symboler, siffror, versaler och gemener. Om du använder en lösenfras som slår ihop några korta och minnesvärda ord bör du byt ut några av bokstäverna med symboler eller siffror.

Skapa längre PIN-koder. I stället för en fyrsiffrig PIN-kod för låsskärmen bör du ställ in din PIN-kod till sex siffror när det är möjligt. PIN-koder med sex siffror har fler möjliga kombinationer vilket gör det svårare att gissa med ren råstyrka och attackera din telefon eller konton. Använd aldrig datum eller annan personlig information eftersom hackare vanligtvis försöker allt som är offentligt om dig online innan de börjar gissar slumpvis. Använd inte heller förinställda kombinationer såsom ”0000” eller ”1234”.

Lagra dina unika lösenord i ett säkert online-kassaskåp. Använd en tjänst såsom Kaspersky Password Manager för att komma ihåg alla dina anpassade lösenord och PIN-koder. Att ha en anteckningsbok med lösenord eller spara dem i din telefons anteckningar är extremt farligt och bör aldrig göras. Lösenordshanterare krypterar dina data så att de inte kan läsas av en hackare. Du behöver bara komma ihåg ett huvudlösenord för att komma åt kassaskåpet. Se bara till att göra detta huvudlösenord till en av dina starkaste och mest komplexa koder för att hindra skadliga personer från att ta sig in.

Trovärdiga pristävlingar begär ingen avgift. Om någon ber dig betala för att vinna ett pris är det bäst att vända ryggen till. Det är högst troligt att erbjudandet är ett bedrägeri.

Använd en app för att blockera samtal. Dessa appar identifierar och blockerar olagliga samtalsrobotar samt andra bedrägerier från att ta sig till din telefon. Tjänsterna är inte alltid perfekta och i vissa fall stämplas ett äkta samtal som bedrägeri. Lyckligtvis har vissa appar samtalsetiketter som säger vilka samtal som kan vara bedrägeri så att du kan välja om du vill svara eller inte.

Interagera inte och lägg på. Att interagera på något sätt kan uppmuntra till fler samtal. Undvik att trycka på nummer för att navigera i automatiska menyer och svara inte på levande personer om du tror att det kan vara ett bedrägeri. Avsluta helt enkelt samtalet och fundera på att göra din egen forskning om det som påstås om du är nyfiken.

Använd endast officiella appar för tjänster. Att använda appar från tredje part för tjänster – såsom banker och sociala medier – kan ge dem oönskad åtkomst. I värsta fall kan du tillhandahålla dina inloggningsuppgifter till tredje part som visar sig vara ett nätfiske för att stjäla dina autentiseringsuppgifter. Du bör undvika appar som samlar alla dina separata tjänster i en app istället för att använda den officiella appen för varje enskild tjänst.

Kontrollera din telefonräkning. Ej godkända avgifter är en tydlig röd flagga för bedrägeriaktivitet. Om du märker något på din räkning måste du agera snabbt för att rapportera och bestrida avgifterna. Även om det inte är ett bedrägeri avslutar du alla oönskade tjänster som har kopplats till din faktura under åren.

Skaffa cybersäkerhet på din telefon. Det enklaste sättet att skydda din integritet och data online på din mobiltelefon är att skydda själva telefonen. Vi rekommenderar något såsom Kaspersky Security Cloud eftersom det täcker flera enheter. Dessutom kommer familjeplanen med flexibla föräldrakontroller. Så du kan skydda dig själv, din partner och alla barn du ansvarar för.

 

Relaterade artiklar:

Hur tar jag bort virus från en iPhone?

Hur tar jag bort ett virus från Android?

De sju största säkerhetshoten mot mobiltelefoner

Vad är skräppost och nätfiske? – Definition

Mobilbedrägerier: så identifierar du dem och skyddar dig själv

Hur undviker man bedrägerier med mobiltelefoner? Lär dig hur du kan skydda dig mot bedrägerier med smarttelefoner och olika typer av mobiltelefoner.
Kaspersky logo

Utvalda inlägg