2014 utförde Consumer Federation of America en undersökning bland konsumentbyråer. Det framgick där att den klagomålskategori som ökat mest är klagomål om just identitetsstöld. Identitetstjuvarna är alltså många och farliga. Ändå vet de flesta av oss inte hur vi ska agera om vi råkar ut för dem. Här visar vi vilka åtgärder du behöver vidta om din identitet blir stulen.

What to Do if Your Identity is Stolen

1) Hitta källan

Innan du kan rätta till problemet är det viktigt att känna till ursprunget för attacken. Förr rotade identitetstjuvarna fram kvitton, kreditkortsräkningar och liknande ur offrens sopor. Nu hackar de i stället populära onlinetjänster. Bankernas webbplatser, onlinebutiker och dejtingtjänster innehåller en uppsjö av konsumentinformation.

Så fort du inser att du drabbats (t.ex. om nya kreditkonton har öppnats i ditt namn, om köp har genomförts utan ditt medgivande eller om din kontaktinformation hos myndigheterna har ändrats) bör du fundera på vad du gjort på nätet. Har du svarat på något e-brev där avsändaren utgett sig för att representera ett finansinstitut där ditt konto ska ha spärrats eller vara satt under granskning? Har du hämtat någon videospelare eller någon mediefil i någon bilaga från någon okänd avsändare? Har någon av de e-handlare du beställer hos hackats nyligen? Är svaret ja på någon av dessa frågor kan du ha hackats den vägen.

Logga in i endast banktjänster där man har en säker anslutning. Spara ingen kreditkortsinformation online. Var försiktig med vilken information du tillhandahåller i dejtingtjänster och liknande. Undvik också att använda kopplade konton och snarlika lösenord. Då blir det svårare för cyberbrottslingarna att kedjekoppla din information. Du behöver också en pålitlig antiviruslösning. Då upptäcker och avlägsnar du skadliga program innan hackarna hinner kapa dina data.

2) Börja ringa runt

När du upptäckt att du blivit bestulen måste du börja ringa runt. Ring först de företag där bedrägeriet inträffade, såsom kortutgivaren eller banken. Be dem att stänga eller frysa dina konton. Ändra dina inloggningsuppgifter och lösenord. Kontakta sedan någon av de tre stora kreditbyråerna:

Be om en kreditupplysning, och be dem att utfärda en bedrägerivarning för dina konton i 90 dagar. När du väl kontaktat en av dessa byråer är de skyldiga att informera de andra två. Sedan måste de rapportera stölden till Federal Trade Commission (FTC) och göra en polisanmälan.

3) Var fortsatt vaksam

Privata företag och statliga myndigheter agerar ofta snabbt när det gäller att låsa konton och utfärda nya identitetshandlingar. Men när den första stormen har bedarrat kan du drabbas av mer långsiktiga konsekvenser. Dina personliga data kan användas i falska deklarationer under kommande år. Cyberbrottslingarna kan utnyttja ditt personnummer för att arbeta i andra regioner eller teckna krediter. Du riskerar alltså att få problem om du någon gång behöver ansöka om kredit eller lån.

Så håll ett vakande öga på dina kontoutdrag också när de 90 dagarna har gått. Anmäl genast allt som verkar misstänkt. Är det riktigt illa kan du även ansöka om ett nytt personnummer. Dessutom bör du ha så få krediter som möjligt. Då minskar du de långsiktiga negativa verkningarna av identitetsstöld. Ha högst ett eller två kort med låg kreditgräns, så flaggas snabbt eventuell övertrassering.

4) Skydda din framtid

Om brottslingarna använder din identitet till att öppna konton och göra stora inköp kan du stöta på juridiska problem. Oftast anlitar nämligen de drabbade företagen olika inkassobolag, som i sin tur avkräver dig de pengar som tjuvarna slösat i ditt namn. I juli 2015 handlade 31 procent av klagomålen till USA:s konsumentbyrå, FTC, om just inkassobolag. Många av de här bolagen använder hårdföra affärssätt. Enligt FTC bör man som konsument skriva ett brev där man förklarar situationen och bifogar relevanta underlag från bankerna, Polisen osv.

Vissa kreditkortsföretag och handlare kan komma att hålla dig ansvarig för eventuella kostnader som debiterats i ditt namn om du inte agerar tillräckligt snabbt i efterhand. Du bör därför kontakta kortutfärdarna, bankerna och andra myndigheter så snart du upptäcker en stöld. För även register över relevanta telefonsamtal, brev och förfrågningar om information.

Förutom att veta hur och när du ska reagera, är det viktigt att vidta förebyggande åtgärder: surfa säkert på internet, ha bra antivirus- och säkerhetslösningar, ha säkra lösenord och ha få krediter. Kanske känns det överväldigande med så här många åtgärder, men du har nytta av dem den dag det visar sig att tjuvarna angripit just dig. Med tipsen ovan kan du minska skadorna och få in ditt liv på rätt spår igen efter en identitetsstöld.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av våra webbplatser. Genom att använda och fortsätta navigera på den här webbplatsen godkänner du detta. Om du vill ha mer information om användning av cookies på den här webbplatsen klickar du på Mer information.

Godkänn och stäng