content/sv-se/images/repository/isc/2017-images/hardware-and-software-safety-img-35.jpg

Det är en välbekant historia. En tonåring är ensam hemma och skriver att hon ska ha fest på Facebook. Men hon begränsar inte evenemanget till vänner. Massvis med människor kommer dit och festen blir ett upplopp. Grannarna larmar polisen, som endast återfår kontrollen med hjälp av flera bilar, hundar och en helikopter. Det här beskriver uppenbarligen en Facebook-fest som gått fel.

Det hände i Storbritannien, i juni 2013, men varje månad händer något liknande någonstans i världen. Vid det här laget borde väl tonåringar förstå risken med att lägga upp inbjudningar på nätet? Så varför är de här historierna så vanliga?

Svaret ligger i tonåringarnas psyke. De är helt enkelt mer riskbenägna. En studie som publicerades 2012 från Yales medicinska högskola visar att tonåringar är mer villiga att acceptera risker om konsekvenserna är okända.

Däribland risker som att köra för fort. Tonåringar förstår att risken för en olycka ökar om man kör för fort. Vad de inte vet är hur mycket risken ökar en viss dag, på en viss väg. Så de tar chansen.

Ungefär samma sak gäller för inbjudningar till fester, oavsett om man bjuder in via Facebook, eller på något annat sätt. Tonåringar är medvetna om den allmänna risken, men inte de specifika konsekvenserna i deras by, stad eller förort.

Det finns ännu en faktor. En annan studie från Temple University i Philadelphia visar att vissa typer av tonåringar är särskilt benägna att ta risker online. De med störst sannolikhet att engagera sig i riskabelt beteende är tonåringar med lägre social kompetens och de som tar del i färre aktiviteter utanför skolan. Dessa tonåringar gör något som kallas för ”social kompensation”, vilket innebär att de tar större risker på nätet för att kompensera för vad de anser är ett otillfredsställande liv utanför nätet.

Så om tonåringar är mer riskbenägna, vad kan du göra som förälder? En bra idé är att insistera på att tonåringen blir vän med dig på Facebook och andra sociala nätverk. Sitt ner och diskutera onlinebeteende med dem, och säg att du vill kunna övervaka deras aktiviteter och kommunikation online om du har frågor eller funderingar.

Men det är fortfarande ingen garanti. Du kanske kan kontrollera vad dina barn gör på Facebook eller Twitter, men tonåringar är duktiga på att hitta sätt att dölja sina spår. De kan till exempel använda privata kommunikationskanaler som Blackberry Messenger eller till och med program som Snapchat, där användare själv bestämmer hur länge en text eller ett foto syns innan det försvinner.

Så om du inte kan övervaka allt som barnen gör, hur kan du då stoppa dem från att använda sociala medier och att ha Facebook-fester där de bjuder in 2 000 främlingar i ditt hem? Det finns tekniska lösningar. Med en bra programsvit för internetsäkerhet kan du förhindra tonåringar från att lägga upp vissa uppgifter, bland annat adress eller annan personlig information. Och en omfattande programsvit för internetsäkerhet kan också tillhandahålla skydd online med shopping- och lösenordshantering för tonåringar. Men en teknisk lösning är bara en del av svaret.

Den bästa strategin är den som föreslås i Yale-studiens slutsats. Innan du ger dig iväg och lämnar tonåringen ensam hemma bör du sätta dig och peka ut precis hur mycket allt i hemmet kostar att byta ut, hur oersättliga saker med affektionsvärde är, särskilt sådant från barndomen och vilka konsekvenser tonåringen och familjen skulle få om 2 000 oinbjudna gäster plötsligt invaderade hemmet.

Andra artiklar och länkar relaterade till säkerhet på Facebook

Tips om säkerhet på Facebook för föräldrar

Kaspersky Internet Security


 

Varför Facebook-fester går fel och hur du kan stoppa dem

Det är en välbekant historia. En tonåring är ensam hemma och skriver att hon ska ha fest på Facebook. Men hon begränsar inte evenemanget till vänner. Massvis med människor kommer dit och festen blir ett upplopp. Grannarna larmar polisen, som endast återfår kontrollen med hjälp av flera bilar, hundar och en helikopter. Det här beskriver uppenbarligen en Facebook-fest som gått fel.
Kaspersky Logo