Hoppa till huvudinnehållet

Netikett: 20 regler på internet för dig och dina barn

Netikett: 20 regler på internet för dig och dina barn

Vad är netikett?

Netikett är en sammanslagning av nät och etikett. Netikett används för att beskriva uppföranderegler för respektfull och lämplig kommunikation på internet.

Netikett kallas ofta etikett för internet. Det är inte juridiskt bindande regler, utan rekommendationer. Netiketten används mest vid kontakter med okända på internet. De faktiska netikettreglerna beror på plattformen och dess aktörer. Rent allmänt är det upp till webbplatsens eller kommunikationsappens operatör att specificera vilket typ och omfattning av netikett som gäller. De ansvarar även för att övervaka efterlevnaden av dessa grundläggande regler och straffa brott mot dem.

Netikett: Allmänna uppföranderegler

När du kommunicerar på internet ska du alltid komma ihåg att du kommunicerar med människor och inte bara med datorer och smartphones. Det behövs etikettregler på internet, precis som i verkligheten. Därför är netikett viktigt för att undvika negativa konsekvenser.

Nedan följer 20 allmänna rekommendationer för uppförande på internet som du bör följa när du kommunicerar online.

1. Håll dig till samma uppföranderegler online som i verkligheten

När du kommunicerar online kan du använda dig av samma etikettregler som du följer i vardagen. Försök att inte förolämpa, provocera eller hota andra. Respektera andras åsikter och ge konstruktiv kritik. Kom ihåg att du kan bli åtalad för att ha förolämpat någon online.

2. Netikett: Tänk på människan

Tänk på människan bakom datorn när du skriver dina meddelanden. Du kommunicerar inte med en maskin, utan med riktiga människor. Tänk också på vad och hur du skriver – internet glömmer aldrig! Det går snabbt att göra en skärmavbild eller kopia av dina meddelanden som finns kvar även om du senare raderar dem.

3. Visa din bästa sida online

Kommunikation på internet kommer med en viss anonymitet som inte finns i verkliga livet när du pratar med någon öga mot öga. För många användare leder anonymiteten till mindre hämningar och till att de beter sig otrevligt online till exempel om du inte håller med dem.

Se till att du visar din bästa sida online. Var vänlig och respektfull även om du inte håller med. God netikett kännetecknas av att man beter sig respektfullt, artigt och professionellt.

Tips: Du bör vanligen undvika att skriva meddelanden eller enskilda ord helt med versaler, även om du vill betona dem. Versaler på internet är ungefär som att skrika och anses vanligen oartigt.

4. Läs först, fråga sedan

Har du en fråga om något? Börja med att läsa svaren i tidigare diskussionsinlägg. Det finns goda chanser att någon redan har besvarat din fråga. Om du istället skriver ett svar som påminner om någon annans visar du de andra chattdeltagarna att du inte har varit uppmärksam dittills under konversationen.

Kom ihåg att onlinekonversationer kan gå väldigt snabbt. Därför är det viktigt att du samlar in all information innan du svarar eller ställer frågor.

5. Netikett: Var uppmärksam på grammatik och skiljetecken

Ta dig tid att läsa igenom dina svar en gång till. Kontrollera grammatik, skiljetecken och stavning. Det kan vara väldigt frustrerande för andra att tyda dåligt skrivna meningar och försöka förstå vad som avses. Dessutom tar dålig grammatik fokus från ditt budskap.

Grammatik, stavning och skiljetecken är särskilt viktiga när man skriver e-post eller annan korrespondens som skickas till kollegor eller chefer. Bli inte nedslagen om du inte är så bra på grammatik och stavning. Använd stavningskontroller innan du skickar meddelanden.

Ett annat tips: Kom alltid ihåg att även använda lämpliga hälsningsfraser när du skriver e-postmeddelanden. Även dessa är en del i netiketten.

6. Respektera andras integritet

Du bör inte bara följa denna regel i vardagen när du kommunicerar online, utan även på jobbet. Vidarebefordra inte bara information som har skickats till dig utan att först få tillstånd från den ursprungliga avsändaren. Använd BCC (hemlig kopia) istället för CC (kopia) när du skickar privat e-post till flera mottagare. Många gillar inte att deras namn och e-postadresser skickas till människor de inte själva känner.

Denna regel på internet gäller även när du laddar upp och delar foton eller videoklipp där andra är med. Var noga med att fråga de aktuella personerna innan du skickar sådana privata filer.

Sist men inte minst: Respektera andras integritet och registrera dig inte för nyhetsbrev, forum eller liknande med någon annans namn eller e-postadress.

7. Respektera andras tid och bandbredd

Vi lever i en mycket snabbare värld än våra föräldrar eller mor- och farföräldrar gjorde. Information kan skickas till olika människor världen över på bara några sekunder, nästan helt utan ansträngning. Trots det är bandbredden, dvs. informationskapaciteten i kablar och kanaler, begränsad. Det är ungefär likadant med människor. Tänk på den begränsade mottagligheten när du skickar meddelanden till dina vänner, kollegor eller chefer.

Kommer du till saken snabbt nog i dina e-postmeddelanden? Är dina argument formulerade på ett bra sätt och tydliga? Ingen vill slösa tid i onödan på ett e-postmeddelande vars huvudbudskap finns i slutet. Det tar tid och kraft och är faktiskt irriterande. Fundera även på vem som verkligen behöver finnas på listan över mottagare. Respekt för andras tid och bandbredd är trots allt också en del av netiketten.

8. Förlåt andra för deras misstag

Alla som beger sig ut på nätet i forum och nätverk är nybörjare i början. Precis som när det kommer till annat kan man göra misstag som nybörjare. I onlinekommunikation kan det visa sig som brister i etikett eller beteende.

Ofta handlar det om stavningsfel, onödiga frågor eller för långa svar. Med tanke på det är det viktigt att förlåta motpartens misstag. Om det handlar om mindre misstag är det bäst att inte alls reagera på dem. Om det handlar om ett större fel, till exempel ett felaktigt citat, meddelanden som skrivs helt med versaler eller brister när det kommer till grammatik och skiljetecken är det bäst att påpeka detta i ett privat meddelande.

Tips: Det är inte alltid så lätt att identifiera sarkasm i skriftlig form på internet. Därför är det bättre att vara objektiv. Om du ändå vill uttrycka sarkasm bland vänner eller nära kollegor kan du använda emojis, till exempel smileys eller GIF-filer. Noga utvalda emojis kan förstärka ditt budskap.

9. Netikett: Missbruka inte din makt

Visa har mer makt än andra på internet, precis som i verkligheten. Exempel kan vara moderatorer i forum, experter i företag eller systemadministratörer. Om du har mer makt än andra har du inte rätt att utnyttja den.

Spionera inte på kollegor eller chattdeltagare bara för att du har teknisk möjlighet att göra det. Till exempel bör systemadministratörer aldrig läsa privat e-post eller ta reda på hur lönestrukturen ser ut i företaget.

10. Hjälp till att hålla kritiken under kontroll

Flejming är meddelanden som innehåller aggressiv personlig kritik eller personangrepp. I gruppchattar urartar upprörda diskussioner ofta till så kallad flejming. Håll dig borta om du har hamnat i en sådan diskussion. Kom alltid ihåg att behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Skällsord hör inte till god netikett.

Kom även ihåg att förolämpningar och hot på internet kan få rättsliga konsekvenser för dig. Därför ska du inte frestas att lämna sådana kommentarer även om tonläget är högt. Var istället en förebild för hur man ska bete sig på internet.

11. Var medveten om var i cyberspace du befinner dig

Netiketten tolkas olika på olika delar av internet. Det är till exempel helt normalt att skvallra i en tv-diskussionsgrupp, men kanske inte lika populärt i en grupp för seriösa diskussioner. Därför är det viktigt att du vet var du är på internet.

Det betyder även att du behöver se dig runt och lära dig vad det är som gäller om du är på ett nytt område som är obekant för dig. Skaffa dig en uppfattning om hur andra kommunicerar med varandra i den delen av cyberspace och anpassa dig till det.

12. Hatpropaganda och netikett

Så kallad hatpropaganda på internet är ett allt större problem, särskilt på sociala medier. Det är inte ovanligt i stötande kommentarer under foton eller inlägg. Dessutom händer det regelbundet att specifika aktörer går samman i samordnade insatser enbart för att sprida hatpropaganda. Ofta är det samhällsgrupper eller religiösa grupper, utlänningar eller svarta som drabbas av sådana handlingar.

Vad kan du göra mot hatpropaganda? Om du stöter på sådana uttalanden på internet bör du rapportera dem till webbplatsens ansvariga. Ofta kan man rapportera ett inlägg direkt under det på sociala medier. Webbplatsansvariga är skyldiga enligt lag att radera innehåll som är uppenbart olagligt inom 24 timmar.

Dessutom kan du aktivt ta kontakt med personer som sprider hatpropaganda och försöka visa varför deras argument är felaktiga och sedan försöka upplysa förövarna. Det kan vara bra att fråga efter de ”fakta” som hävdas och ta tydlig ställning mot hat. Styr samtalet i en mer positiv riktning. Du ska under inga omständigheter reagera med hat eller förolämpningar. Även du kan hållas ansvarig för det.

Children need special protection on the internet

Netikett: Säkerhetsregler för barn

Internet berikar vår tillvaro – i vardagen, skolan och på jobbet. Det medför däremot vissa risker och baksidor, till exempel i form av det mörka nätet. Prata med dina barn och förklara möjliga risker med internet. Respektera barnens integritet och förklara följande regler för barnen på internet:

13. Barn på internet: Ge inte ut personlig information

I dagens läge med sociala medier, identitetsstölder och social manipulering är det mycket viktigt att inte lämna ut personlig information! Barnen ska under inga omständigheter lämna ut lösenord eller personlig information såsom namn, adress eller telefonnummer online. Även skolans eller fritidsklubbars namn ska hållas hemliga.

14. Använd ett neutralt smeknamn

Se till att barnen använder neutrala smeknamn i chattrum. De får under inga omständigheter avslöja barnets identitet. Ett neutralt smeknamn säkerställer dessutom att andra inte känner sig förolämpade eller hånade.

15. Netikett och inlägg från botar och troll

Så kallade botar är datorprogram som vanligen följer upp uppgifter automatiskt utan att kräva mänsklig insats. I sociala medier lägger botar ofta upp kommentarer eller till och med egna inlägg.

De lägger ofta upp skräp i forum eller i kommentarer under inlägg. Det är irriterande och tidsödande, eftersom dessa svar behöver identifieras och avlägsnas. Därför hör botar inte till netiketten och bör undvikas om det är möjligt.

16. Regler för barn på internet: Lita inte på chattdeltagare

Man bör alltid närma sig främlingar med sund skepticism. Man vet aldrig vem som verkligen döljer sig bakom det roliga profilnamnet och bilden. Dina barn ska till exempel aldrig träffa en okänd person bara för att de kom väl överens under en chattkonversation. Det kan vara en vuxen med tvivelaktiga avsikter.

På samma sätt bör du förklara för barnen att de inte ska lägga till personer de inte känner som vänner på sociala medier, till exempel Facebook eller Instagram. Barnen ska inte heller öppna e-post och andra meddelanden och ladda ner bilagor hur som helst. Då kan de av misstag ladda ner en trojan eller annan skadlig programvara.

17. Var rättvis: Uteslut inte någon

Om barnen kommunicerar i privata grupper bör de undvika internskämt som alla i gruppen inte förstår. Det är bättre att skicka sådant i ett privat meddelande. Andra chattdeltagare ska inte känna sig utanför. Netiketten innefattar värderingar såsom tolerans, respekt och hjälpsamhet. Det betyder även att endast det språk som används av alla ska användas.

I chattar med skolgrupper bör barnen alltid se till att alla chattdeltagare är på samma nivå, till exempel under genomgångar eller presentationer. När barnen förklarar ämnen som kanske inte är självklara för alla kan det vara bra att erbjuda sig att besvara frågor om ämnet.

18. Netikett för barn: Håll det kort och kärnfullt

Inlägg, svar och även frågor bör hållas så korta och tydliga som möjligt. Ingen vill läsa onödiga mängder text som inte bidrar till att lösa problemet.

Tungt språk och upprepningar tynger ned chattar och forum och stavningsfel kan dessutom göra det svårare att läsa och förstå det som sägs. Vidarebefordran av kedjebrev hör heller inte hemma i respektfull onlinekommunikation.

19. Netikett och onlineundervisning (tips för elever)

I samband med covid-19-pandemin utfördes en stor del av undervisningen i skolor online. Så kallad hemskolning – undervisning i hemmet – var en ny utmaning som elever, lärare och föräldrar tillsammans måste ta itu med. Här kommer några tips för hemundervisning:

  • Barnen bör stödja varandra, till exempel genom att svara på klasskamraternas frågor i chattrådar.
  • Lär dina barn att inte göra digitala inspelningar eller skapa skärmavbilder av lektioner utan att först be läraren om tillstånd.
  • En artig och respektfull ton är ett absolut måste vid hemundervisning.
  • Barnen får inte under några omständigheter ge lösenord och inloggningsuppgifter från skolan till utomstående.
  • Barnen bör vara redo några minuter innan lektionen börjar så att den kan börja i tid. Undervisningsmaterialet bör vara redo och videokonferenskameran bör alltid vara igång. Se till att barnen klär sig som de skulle göra i skolan.
  • Eleverna bör säga till om de har frågor eller kommentarer. Efteråt bör de stänga av ljudet till mikrofonen igen så att de inte stör lektionen med bakgrundsljud.

20. Lita på dina barn

Sist men inte minst, den viktigaste regeln när barnen använder internet: Lita på barnen. Du kan trots allt inte alltid kika dem över axeln, oavsett om de lär sig via dator, smartphone eller surfplatta. Barnen lär sig bäst genom egna upplevelser. Lita på barnens förmåga och undvik att ständigt övervaka deras internetaktiviteter. Det är vanligen tillräckligt att veta att barnen kan be dig om hjälp om det värsta skulle inträffa.

Sammanfattning

Om du följer ovanstående regler för netikett kommer du inte ha några svårigheter med onlinekommunikation i vardagen, under lektioner eller på jobbet. Dessutom kommer ditt respektfulla och vänliga beteende att upplevas positivt av kollegor och chefer.

Det är särskilt viktigt att barnen lär sig korrekta etikettregler på internet i en tidig ålder. Sociala kontakter och korrekt etikett och beteende är lika viktigt på internet som i verkligheten.

Följande säkerhetslösningar innefattar föräldrakontroller för internet:

Kaspersky Safe Kids

Kaspersky Total Security

Kaspersky Security Cloud

Intressanta artiklar på andra onlinerelaterade ämnen för föräldrar:

Topp 10 sätt att stoppa cybermobbning

Vad är nätfiske?

Nyckeln till säker hemundervisning

Netikett: 20 regler på internet för dig och dina barn

Vad är netikett? ✓ Dessa 20 regler lär dig och dina barn rätt beteende på internet och i onlinekommunikation. ✓
Kaspersky logo

Utvalda inlägg