LÖSNING

Transportation Cybersecurity

Bygga in säkerhet i anslutna fordon och intelligenta transportsystem

Produkten

Intelligenta system finns överallt – de styr väg- och järnvägsinfrastrukturen, förbättrar fordonens prestanda och ger en bättre upplevelse för passagerare och förare. Spridningen av ECU:er etc. i fordon, som samverkar med externa datakällor som till exempel underhållning, GPS och diagnostik, skapar nya svagheter och möjligheter för cyberintrång. Därför krävs en helt ny och holistisk säkerhetsmetod som skapar säkra fordon och säker transport från grunden.

En säker kommunikationsenhet (SCU)

En pålitlig och flexibel plattform som drivs via KasperskyOS och låter fordonstillverkare utveckla och implementera en enda säker gateway till anslutna ECU:er. Den kombinerar skydd mot cyberintrång med förbättrade diagnostiska tekniker via OTA-länkar.

Inbyggd säkerhet på OS-nivå

KasperskyOS är ett operativsystem som är särskilt utformat för att skydda varierade och komplexa inbäddade system från konsekvenserna av skadlig kod, virus och hackerattacker. Detta uppnås delvis genom stark separation och upprätthållande av policyer, med hjälp av pålitliga och tillförlitliga säkerhetsmetoder och patenterade tekniker.

Hotanalystjänster för transportbranschen

Vi erbjuder ett brett utbud av säkerhetstjänster för fordons- och järnvägsbranschen samt övriga transportbranschen. Vi kan ge er de analyser och uppgifter som behövs för att förbättra säkerheten och möjliggöra en proaktiv inställning mot avancerade hot.

Användning

  • En säkert ansluten bil

    En mer holistisk inställning till att bygga en säkert ansluten, och snart förarlös, bil baserat på

    • kommunikationsenheten – en enda säker gateway mellan interna ECU:er, TCU:er, etc. och de externa tjänster och resurser som de kommunicerar med
    • KasperskyOS säkerställer säker programkörning och skyddar mot slumpmässiga programvarufel, samt cyberintrång och skadlig programvara
    • hotanalystjänster som hjälper dig att upptäcka, analysera och åtgärda eventuella brister i fordonets cybersäkerhet.
  • Järnvägar

    På grund av de kommunikationsbaserade tågstyrningssystemen (CBTC) och europeiska tågstyrningssystemen (ETCS) måste tillverkare och transportsystemoperatörer vara ännu mer uppmärksamma på cybersäkerheten i de automatiserade systemen för lokomotivet, tågen och stationerna.
    Våra järnvägslösningar fungerar på olika stadier av de automatiserade komponenternas livscykel – från analys till hanterade säkerhetstjänster och från inbäddad automatisk tågstyrning till biljettförsäljningsportaler online.

  • Säkerhetsbedömning och penetrationstester

    Säkerhetsbedömning och -analys av

    • fordonets innanmäte (ECU, TCU, TPMS RKE, PATS, etc.) och gränssnitt
    • program, inklusive källkod och arkitektur
    • molnbaserade system och datacentersystem med telematik (fjärrstyrd parkering, underhållning, trafikinformation i realtid, etc.)
    • säkerheten hos telekomklienten och den externa kommunikationen med anslutna serviceplattformar för fordonet.

    Penetrationstester där vi efterliknar externa och interna inkräktares metoder för att kringgå systemet

24/7

Premiumsupport och tilläggstjänster

Våra experter finns där för dig. Via våra 34 filialer verkar vi i över 200 länder runtom i världen och vi står till din tjänst dygnet runt, året om. Teckna vårt Premiumsupport-paket eller använd våra tilläggstjänster (Professional Services) om du vill få ut mesta möjliga av verksamhetens Kaspersky Lab-säkerhetslösning.

Faktablad

Lär dig mer med tankeledarskap från våra globalt erkända experter på cybersäkerhet

Risken

Kasperskys transportlösningar säkrar programvaran i anslutna fordon och intelligenta transportsystem mot obehörig åtkomst och fortgående skador orsakade av cyberattacker, däribland:

  • <p>Stöld och utnyttjande av förarens och passagerarens inloggningsuppgifter och konfidentiella uppgifter</p>

    Stöld och utnyttjande av förarens och passagerarens inloggningsuppgifter och konfidentiella uppgifter

  • <p>Implementering av obehörig fast programvara</p>

    Implementering av obehörig fast programvara

  • <p>USB- och OBD2-baserade angrepp</p>

    USB- och OBD2-baserade angrepp

  • <p>Fjärråtkomst och attacker via mobila enheter</p>

    Fjärråtkomst och attacker via mobila enheter

  • <p>Övervakning av uppgifter och Man-in-the-Middle-attacker</p>

    Övervakning av uppgifter och Man-in-the-Middle-attacker

  • <p>Utnyttjande av sårbarheter i programvara i allmänna och branschspecifika tillämpningar</p>

    Utnyttjande av sårbarheter i programvara i allmänna och branschspecifika tillämpningar

Relaterat till den här lösningen