Cybersäkerhet för ett märke i världsklass

”Kaspersky har hjälpt Ferrari att åtgärda växande krav och hot genom att skapa innovativa och högpresterande produkter tillsammans med avancerade cybersäkerhetstjänster”,

Alessandro Sala, IT-ansvarig, säkerhet och efterlevnad, Ferrari S.p.A.

Kontakta oss

För formel 1-fans över hela världen är bilarna mer än bara höjdpunkten av fordonsteknik – de är i allra högsta grad levande och väcker starka känslomässiga band. Det gäller särskilt Ferrari, vars legendariska logotyp med en stegrande häst har hedrat sporten med sin närvaro i varje världsmästerskap sedan 1950.

En formel 1-bil består av flera tusen delar där många har utvecklats under året så att bilen i slutändan blir väldigt annorlunda jämfört med hur den såg ut i början av säsongen vid förtestningen i Barcelona.

Det ställer extrema krav på både design- och tillverkningsprocesser och på cybersäkerheten som krävs för att skydda dem – som, för Ferrari, har tillhandahållits av Kaspersky sedan 2010.

Utmaning

I vår video och våra beskrivna fallstudier, som har skapats för att fira ett årtionde av Ferraris partnerskap med Kaspersky, diskuterar högre chefer på Ferrari utmaningarna med att maximera F1-teamets dataanvändning, analys och teknik för att uppfylla sportmålen.

De omfattar allt från exponentiell tillväxt inom IT och nya tekniker inom Industry 4.0, till sofistikerad simulering och mätsystem för bilprestanda – där många bygger på egenutvecklade program som kräver skräddarsydda säkerhetslösningar för att skydda företagets data.

Ferrari verkar i en av världens mest sofistikerade produktionslinjer. Höga automatiseringsnivåer i kombination med precisionsteknik, testdata och tusentals anställda i en komplex infrastruktur med höga värden och unika säkerhetskrav.

F1 är en verksamhet med stor budget och hög profil. Därför är det inte förvånande att det är ett kontinuerligt mål för sofistikerade och organiserade cyberbrottslingar med förmåga att utveckla skräddarsydda verktyg för riktade angrepp på nya utsatta områden.

Kasperskys lösning

Globalt sett skyddas över 5 000 Ferrari-klienter och system av Kaspersky, från den världsberömda fabriken i Maranello, Italien, till F1-banor över hela världen.

Eftersom båda företagens tekniska vision och innovation omfattar uppkopplade bilar, Internet of Things och en växande webbnärvaro har Kaspersky fördjupat sitt tekniska partnerskap med Ferrari och skyddar nu inte bara enheterna utan även företagets data – dygnet runt, alla dagar i veckan.

Förutom traditionella områden som klienter, ERP (Enterprise Resource Planning) och PLM (Product Lifecycle Management) arbetar Kaspersky med Ferrari för att skydda sin digitala värld på flera sätt. Det innefattar datorskanning on-demand med minimal påverkan på prestanda, skydd av OT-system och skräddarsydd tjänstleverans.

När det gäller framtiden ser Ferraris CIO, Antonia Casamassima, många möjligheter för Kaspersky och Ferrari att ytterligare utvidga samarbetet.

”Vi distribuerar säkerhet för inbäddade system för att skydda vissa specifika system där standardsäkerhetslösningar inte passar. Det finns potential att öka partnervärdet mellan Ferrari och Kaspersky ytterligare för att skydda driftstekniken eller utbildningsområdet där jag tror att Kasperskys lösningar är mycket intressanta för Ferrari.”

Lär dig mer om Kasperskys partnerskap med Ferrari här.